Odborové združenia už dali najavo, že sa obávajú ďalších uzávierok továrni a prepúšťania tisícok zamestnancov automobilového priemyslu.
„Problém je v tom, že sa o to nestarali a nechali priemyselné odvetvia v Európe padnúť,“ uviedol Dominique Bray, člen vedenia Národného ústredného zväzu zamestnávateľov (CNE) pre televíziu RTBF. Dodal, že európsky automobilový priemysel „zhltli“ Číňania a preto „raz a navždy nastal čas povedať stačilo!“
„Musíme vyrábať produkty v Európe. Musíme prebudovať priemysel v Európe. Toto je jediný spôsob, ako zaručiť zamestnanosť pre každého,“ odkázal Bray.
Odbory chcú zaradiť krízovú situáciu v priemysle do hlavnej politickej agendy. Generálna tajomníčka CSC Marie-Hélène Skaová pre belgický denník L’Echo uviedla, že treba zaviesť „zákon o Audi“, ktorý by aktualizoval „zákon o Renaulte“ a zaviedol lepšiu reguláciu a reštrukturalizáciu automobilového sektora.
Budúca vláda bude musieť podľa nej vypracovať novú priemyselnú politiku schopnú konkurovať Číne a Spojeným štátom pri rešpektovaní európskych klimatických cieľov.
Predstavitelia odborových centrál pripomenuli, že v minulotýždňovej správa Maria Draghiho o konkurencieschopnosti európskych firiem, sa spomína potreba investícií na záchranu európskej konkurencieschopnosti vo výške 800 miliárd eur.
Nemecký koncern Volkswagen oznámil, že výroba elektrického modelu vozidla Audi Q8 e-tron, ktorý sa z bruselskej štvrti Forest od roku 2027 presunie do Mexika. Koncern to zdôvodňuje veľkým konkurenčným takom na trhu s elektromobilmi, najmä zo strany Číny a Spojených štátov. Tvrdí, že autá vyrábané v Európe sú drahšie.
(tasr)