Zvýšená intenzita premávky na diaľnici D2 pred Bratislavou a v meste je najmä v špičke už bežný jav. Dopravnú situáciu skomplikovali prípravné práce pred výstavbou protihlukovej steny na úseku diaľnice v Lamači, v severnej časti hlavného mesta.
Zúženie jazdných pruhov a zníženie povolenej rýchlosti v smere zo Záhoria do Bratislavy spôsobilo väčšie kolóny vozidiel ako zvyčajne. Individuálni motoristi či vodiči dopravcov sa tak zdržali a nechtiac si predĺžili cestu.
Obmedzenia na D2, trvajúce od začiatku novembra, by podľa dopravných informácií Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) mali pokračovať takmer do polovice decembra v smere jazdy do mesta. Opatrenia pre práce na diaľničnej kanalizácii boli spočiatku na trojkilometrovom úseku, najnovšie sú v polovičnej dĺžke.
Štandard sa zaujímal o aktuálnu situáciu na D2 a možnosti jej zlepšenia v budúcnosti v prípade opráv, nehôd, či iných udalostí obmedzujúcich plynulú cestnú premávku.
„Oprava odvodňovacieho systému na D2 medzi Bormi a tunelom Sitina úspešne prešla prvou fázou,“ potvrdili nám diaľničiari. Úsek, na ktorom majú aktuálne motoristi k dispozícii zúžené jazdné pruhy, je už skrátený na polovicu, teda približne o jeden a pol kilometra.
„Uvoľnila sa tak križovatka Lamač, ktorá patrí medzi najkomplikovanejšie dopravné body na tomto úseku. Používame neinvazívny postup, vďaka čomu sa nemusel odstaviť jeden jazdný pruh,“ priblížila NDS s tým, že je iba zúžený.
Oprava diaľničnej kanalizácie je dôležitá pre funkčné odvádzanie vody z vozovky, čo zvyšuje bezpečnosť dopravy. Keďže ide o vyťažený diaľničný úsek, obmedzenie rýchlosti je podľa diaľničnej spoločnosti v záujme bezpečnosti. Rozhodnutie o rýchlosti pritom vydávajú príslušné orgány vrátane polície.
Po skončení opravy odvodňovacieho systému na D2 môžu motoristi očakávať neskôr ďalšie obmedzenia premávky počas samotnej výstavby protihlukovej steny. „O ďalších etapách, vrátane úprav režimu dopravy, budeme včas informovať, až budú na stole konkrétne dátumy. Každopádne sú plánované až na budúcoročnú stavebnú sezónu,“ dodali pre Štandard diaľničiari.
Protihluková stena na D2 má znížiť hluk z premávky v priľahlej zástavbe nielen mestskej časti Lamač, ale aj susednej Dúbravky. Pre zvyšujúcu sa intenzitu dopravy totiž hluk, infrazvuk a vibrácie presahujú prípustné hodnoty.
NDS zadala túto zákazku vlani v septembri spoločnosti Doprastav za takmer 22 miliónov eur bez DPH. Predpokladaná cena prác vo verejnom obstarávaní bola vyše 19 miliónov eur bez dane.
Zhotoviteľ má po naprojektovaní vybudovať po oboch stranách a v stredovom páse D2 dočasné mobilné protihlukové steny v kombinácii so záchytným bezpečnostným zariadením. Mal by to stihnúť za necelé dva roky od získania zákazky, čiže približne v lete budúceho roka.
Prezident Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský pre Štandard uviedol, že infarktová situácia na D2 pred Bratislavou má viacero dôvodov. Existuje len juhovýchodný obchvat Bratislavy na D4, no nie je vybudovaná severná časť obchvatu hlavného mesta na tejto diaľnici a naviac je uzatvorený horský prechod Pezinská Baba pre väčšinu nákladnej dopravy.
„Takže pomohla by buď modernizácia a úprava prechodu Pezinská Baba pre nákladnú dopravu, alebo výstavba tunela Karpaty. Bez toho bude vždy úzkym hrdlom most Lafranconi,“ priblížil Pavol Piešťanský.
„A my sa budeme baviť len o malých zápchach alebo veľkých zápchach na D2 pred Bratislavou, keď sa v úseku niečo opravuje,“ poznamenal šéf združenia cestných dopravcov. Na zužovanie pruhov a znižovanie rýchlosti v súvislosti s prácami a obmedzeniami na D2 v hlavnom meste podľa Pavla Piešťanského mali odborníci určite dôvod.
Vláda už schválila plánovaný projekt úseku D4 na severnom obchvate Bratislavy s tunelom Karpaty za strategickú investíciu. To by malo urýchliť prípravu výstavby tohto takmer 12,5-kilometrového úseku medzi mestskými časťami Rača a Záhorská Bystrica. Prakticky celú jeho dĺžku má zabrať bezmála 12-kilometrový tunel Karpaty cez pohorie Malé Karpaty.
Po zvládnutí prípravy a následnom verejnom obstarávaní zhotoviteľa by sa podľa ministerstva dopravy malo s výstavbou tunela začať predbežne v poslednom štvrťroku 2029. Práce by pravdepodobne mali trvať viac ako šesť rokov do druhého kvartálu 2036. Ministerstvo dopravy pri výstavbe tunela nevylučuje spoluprácu s čínskou stranou.