KOŠICE – Správa ciest Košického samosprávneho kraja (SC KSK) čelí kauze nájmu 73 kusov techniky za takmer 30 miliónov eur na osem rokov. Postupne sa vynorilo viacero skutočností, ktoré poukazujú na to, že nie všetko musí byť v poriadku.
O tom, že šlo o výhodnú zmluvu, sa zatiaľ snažil kraj presvedčiť poslancov, médiá aj verejnosť. Skúšali to generálny riaditeľ SC KSK Anton Trišč, aj predseda KSK Rastislav Trnka. Zatiaľ im to celkom nejde. No SC KSK to nevzdáva a stavil na nový tromf.
Najal si košickú advokátsku kanceláriu doc. JUDr. Jozef Tekeli, PhD. & Associates. Predmetom zmluvy v hodnote 12-tisíc eur, uzavretej na dobu určitú do 31. 12. 2024, je „poskytovanie právnych služieb advokátom pre klienta v právnych veciach klienta súvisiacich s obstaraním prenájmu techniky v zmysle Zmluvy o prenájme dopravných prostriedkov a mechanizmov č. 16/2022, 159/05/2022/SC KSK zo dňa 6. 5. 2022, uzavretej medzi klientom a Tempus – Trans, s. r. o. Inými slovami, ide o spomínanú zmluvu za 30 miliónov.
Advokáti na scéne
„Podstatné je aj to, kedy bola uzavretá zmluva s advokátskou kanceláriou. Len pred niekoľkými dňami, presnejšie 27. 10. 2023. To je zaujímavé, keďže páni Trišč a Trnka doteraz tvrdili, že zmluva nie je pre kraj nevýhodná,“ povedal krajský poslanec Miloš Ihnát. Ten už predtým poukázal na možné pochybenia pri uzatváraní spomínanej zmluvy o prenájme techniky pre SC KSK.
„Prečo už počas verejného obstarávania a pred podpisom zmluvy neoslovili akúkoľvek právnickú kanceláriu? A kde boli právnici, ktorých zamestnáva kraj?“ pýta sa Ihnát.
V médiách boli už viackrát zverejnené čísla poukazujúce na malú využiteľnosť už prenajatej techniky. Dopravná komisia zastupiteľstva KSK aj preto na svojom poslednom zasadnutí v októbri hlasovaním vyslovila generálnemu riaditeľovi SC KSK Triščovi nedôveru. No otázne sú aj dĺžka prenájmu a aj suma za prenájom strojov. Mimochodom, firma Tempus – Trans ponúka prenájom techniky či nákladných áut. Teoreticky si ch môže prenajať ktokoľvek, a za dobrú cenu. Ešte nedávno bola na stránkach ponuka na prenájom Tatry Phoenix 6×6 T za 1 000 eur mesačne. Kraj platí za prenájom toho istého typu tatrovky päťkrát viac. Zrejme niektorý zo zamestnancov Tempus – Trans zabudol z internetovej stránky odstrániť údaj o výške nájmu, ktorý tam bola uvedený. Neskôr ale predsa len zmizol.
V iných krajoch neprenajímali, ale kupovali
Len pre zaujímavosť, Trnavský samosprávny kraj v roku 2021 obnovil techniku Správy a údržby ciest Trnavského samosprávneho kraja transparentnou súťažou, pričom za zhruba 13 miliónov eur s DPH kúpili 94 kusov rôznej techniky. Ešte lepším príkladom je susedný Banskobystrický samosprávny kraj.
Banskobystrická regionálna správa ciest (BBRSC) aj tento rok čiastočne obnovila vozový park. „Formou verejného obstarávania bolo spolu nakúpených 71 kusov mechanizmov. Konkrétne 18 sypačov, 17 traktorových kosačiek, 17 traktorových bagrov a 19 valníkov do 3,5 tony,“ uviedla manažérka pre komunikáciu a PR BBRSC Martina Straková. Treba dodať, že stroje sú po prispôsobení použiteľné na zimnú aj letnú údržbu ciest po prestavbe. BBRSC tak celkovo za 71 kusov techniky zaplatila približne sedem miliónov eur bez DPH. Ako akciovka si ju môže odrátať. No aj s DPH je konečná suma približne 10 miliónov eur. „V niektorých špecifických prípadoch si techniku prenajímame, no skutočne krátkodobo, na nevyhnutný čas,“ dodala Straková.
Cesty domov si neplatil
Podľa Ihnáta sa navyše zdá, že niektorí členovia vedenia SC KSK si funkciu užívajú. Napríklad poverený riaditeľ prevádzkového úseku Peter Vaľko. „Pán riaditeľ používal služobné auto na súkromné účely. To síce mohol, ale benzín si mal platiť z vlastného, čo doteraz nerobil. Aspoň nie v období od apríla do októbra,“ tvrdí Ihnát s tým, že sa mu k tomu Vaľko nakoniec priznal, keď spolu komunikovali cez sociálnu sieť. „Najprv zatĺkal, no keď som mu poslal dôkazy, hneď sa kajal, že palivo za súkromné cesty zaplatí. Denne dochádzal domov do Prešova, presnejšie do obce pri Prešove. To mohlo byť tam a späť zhruba 100 kilometrov denne,“ dodal Ihnát. Podľa neho ak dochádzal služobným autom každý mesiac 20 pracovných dní, mesačne je to 2-tisíc kilometrov. „A tak to bolo od apríla do konca októbra. To je za šesť mesiacov 12-tisíc kilometrov. Sľúbil, že palivo zaplatí v splátkach,“ upresnil Ihnát s tým, že konverzáciu s Vaľkom si uložil.
Za Ihnátom už bol aj vyšetrovateľ z NAKA. „Môžem potvrdiť, že u mňa pred časom bol. Zaujímal sa práve o veci súvisiace so spomínanou zmluvou na prenájom techniky,“ uzavrel Ihnát s tým, že bližšie informácie zatiaľ nemôže poskytnúť.