Rusko zmiernilo zákaz vývozu pohonných látok

Ruská vláda mierne upravila pôvodný zákaz vývozu pohonných látok a vyradila z neho lodné palivo, plynový olej a niektoré stredné destiláty. Informovala o tom agentúra Bloomberg, ktorá zverejnila najnovší dekrét. V prípade kľúčových pohonných látok sa však zákaz nemení.

Vladimir Putin, Sergej Sobjanin výstava na Manéžskej stanici metra pred slávnostným otvorením verejnej dopravnej linky D3 v Moskve Vladimir Putin. Foto: TASR/AP

Rusko zaviedlo zákaz na export palív koncom minulého týždňa, pričom platí do všetkých krajín s výnimkou Kazachstanu, Kirgizska, Arménska a Bieloruska. Moskva, ktorá tak reagovala na rast cien palív v Rusku, uviedla, že je to dočasný zákaz a jeho cieľom je stabilizácia domáceho trhu.

Aj keď vláda uviedla, že zákaz je iba dočasný, nestanovila žiadny dátum na jeho ukončenie. V reakcii na pôvodné rozhodnutie Ruska výrazne vzrástli ceny nafty v Európe, keďže trhy sa začali obávať ďalšieho zhoršenia už aj tak napätej situácie v dodávkach nafty na globálnych trhoch.

Teraz Rusko zákaz zmiernilo. Netýka sa tak najnovšie paliva pre lode ani palív, ktoré na export už akceptovala ruská firma Transnefť.

Odhaduje sa, že pred inváziou Ruska na Ukrajinu vo februári 2022 ruské rafinérie vyvážali okolo 2,8 milióna barelov (1 barel = 159 litrov) ropných produktov denne. Podľa analytikov ING toto číslo odvtedy kleslo približne na 1 milión barelov denne, čo je dôsledok západných sankcií voči ruskému energetickému sektoru. Rusi sa tak obrátili na iné štáty. K hlavným destináciám ruských palív tak tento rok patria Turecko, Brazília a Saudská Arábia.

(tasr)


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac