Slovak Press Photo pozná svojich víťazov. Ich práce sú vystavené na námestí v Bratislave

Vyhlásenie výsledkov 13. ročníka Slovak Press Photo je spojené s vernisážou výstavy víťazných fotografií na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave a premietania súťažných videí v priestoroch Zichyho paláca.

_DSC2980 Víťaz hlavnej ceny Grand Prix 2024 Slovak Press Photo - profesionálny fotograf Radovan Stoklasa. Foto: Damián König/Štandard

Do súťaže sa prihlásilo 204 fotografov zo Slovenska, krajín V4 a Ukrajiny, ktorí spolu zaslali 1 876 fotografií. Do kategórie krátke video sa prihlásilo 14 autorov. Informovali o tom vo štvrtok organizátori súťaže, podľa ktorých je dôležitým faktom to, že sa prihlásili fotografi, ktorí pracujú pre medzinárodné agentúry a majú mnoho ocenení za svoju prácu.

Pozitívne však prekvapila aj študentská kategória, s ktorou porota vyjadrila veľkú spokojnosť. “Po dlhšej prestávke sa zvýšila kvalita študentských prác, študenti po kríze pandémie majú opäť chuť pracovať,” zhodnotila úroveň súťažných prác v študentskej kategórii garantka projektu Jana Hojstričová.

Triumfoval záber atentátu na premiéra

Víťazom hlavnej ceny Grand Prix 2024 sa stal profesionálny fotograf Radovan Stoklasa, ktorému sa ako jedinému prítomnému fotoreportérovi podarilo zachytiť dramatický moment atentátu na premiéra Roberta Fica.

„Je to pre mňa veľká satisfakcia po 25 rokoch spravodajstva, keď denne vyrážate, idete na témy, ktoré sú často nudné, sú to povinné jazdy. Nerobíte tú prácu preto, že by ste chceli dostať ocenenie, ale keď ocenenie príde po toľkých rokoch, tak si to veľmi vážim,“ uviedol víťaz hlavnej ceny súťaže.

Krátke video

Organizátori v tomto ročníku znovu otvorili aj medzinárodnú kategóriu krátke video do ktorej sa prihlásilo 14 autorov. Spomedzi všetkých autorov, ktorí mali veľmi tesné výsledky, vyhral Robo Mihály s dokumentárnou esejou, ktorá ako píšu organizátori „nastavuje zrkadlo súčasnej slovenskej spoločnosti“.

„Pôvodne bol môj projekt Najkrajší kút v šírom svete zamýšľaný ako bakalársky film na Vysokej škole múzických umení, ale stal sa z toho taký dlhodobejší projekt, ktorý stále pokračuje. Zaznamenávame rôzne udalosti, ktoré sa v krajine dejú pričom sú to väčšinou udalosti politického charakteru,“ vysvetlil Mihály.

„Najsilnejší moment vo filme je pre mňa asi rozhovor s pánom Vladimírom Strmeňom, jedným z posledných žijúcich partizánov,“ dodal.

V kategórii Šport získal prvé miesto fotoreportér TASR a vedúci obrazovej redakcie Michal Svítok za samostatnú fotografiu Olympijské pereje. „Záber pochádza zo série snímok z pretekov vodného slalomu počas Olympijských hier v Paríži 2024. Prvýkrát som fotografoval preteky kayak cross. Táto kategória bola veľmi fotogenická a dynamická,“ povedal pre TASR Svítok. V športovej kategórii uspel aj fotograf András Á. Cséfalvay za sériu snímok Súťaž v tlaku na lavičke v Nitre.

V kategórii Príroda a životné prostredie zvíťazil fotoreportér TASR Jaroslav Novák s fotografiou Bratislavský downtown počas hmly. „Na tú fotku som čakal dva alebo tri roky, chodil som na to miesto pravidelne, šiel som tam asi desaťkrát a vždy za hmly som čakal na inverziu,“ opísal pre TASR Novák víťazný záber, ktorý vznikol na Kolibe.

Osobitná cena

Osobitnú cenu, Grant Bratislavy 2024 na tému “Inklúzia vo vzdelávaní“, získal projekt Hranice inklúzie od Kristíny Seidlovej, ktorá sa zamerala na architektúru škôl zo 60. až 70. rokov.

„Vtedy prebehla obrovská reforma školstva a veľmi kriticky, experimentálne a slobodne sa pristupovalo k priestoru školy a definovalo sa nanovo, ako má vyzerať dobrá škola. Preto mňa zaujíma ten priestor ako taký a či dokáže byť inkluzívny a slobodný,“ vysvetlila mladá fotografka.

Osobitnú cenu, Grant Bratislavy 2024 na tému “Inklúzia vo vzdelávaní“, získal projekt Hranice inklúzie od Kristíny Seidlovej, ktorá sa zamerala na architektúru škôl zo 60. až 70. rokov. Foto: Damián König/Štandard

Dominovali tragické udalosti

Podľa riaditeľky súťaže Jany Garvoldtovej v jej aktuálnom ročníku dominovali témy tragickej udalosti, ktorá výrazne rezonovala v celej našej spoločnosti. Viacero súťažiacich mapovalo vo svojich prácach rôzne sociálne problémy, ochranu životného prostredia, klimatickú krízu a vojnu na Ukrajine a jej následky.

Organizátori zároveň na tlačovej besede avizovali, že majú finančné ťažkosti pokryť náklady celej súťaže, nakoľko nedostali tento rok dostatočnú podporu zo strany strategických grantových štruktúr. Spustili preto crowdfundigovú kampaň s prvým míľnikom 5-tisíc eur a druhým 10-tisíc eur.

(dak/tasr)