Ruská výroba civilných lietadiel pre sankcie stagnuje
Ruská letecká korporácia OAK, súčasť štátnej spoločnosti Rostech, sa ocitla na pokraji kolapsu. Sedem vyrobených lietadiel typu SuperJet 100 bolo dokončených zo zásob získaných pred začiatkom vojny. Okrem nich vznikli len dva prototypy lietadiel Il-96-400M a Il-114, ktoré slúžia na testovanie.
V roku 2022 prijala ruská vláda ambiciózny plán rozvoja leteckého priemyslu, podľa ktorého malo byť vyrobených 14 lietadiel do konca toho istého roku, 25 v roku 2023 a 69 lietadiel v roku 2024. Realita však ukázala, že plán bol od začiatku nereálny.
Podľa zdrojov z odvetvia bol tento program iba "upokojujúcou pilulkou" pre vládu a pokusom o simuláciu činnosti. Informoval o tom server BBC News.
Moderné lietadlá ako SuperJet 100 a MS-21 boli navrhnuté s rozsiahlym použitím zahraničných komponentov, ktoré sankcie odrezali od ruského trhu.
Náhrada týchto dielov domácou produkciou sa ukázala byť mimoriadne náročná. Napríklad ruské motory pre lietadlá SuperJet 100 a MS-21 ešte nezískali potrebné certifikáty.
Vzhľadom na obmedzené možnosti sa Rusko obracia k lietadlám z obdobia Sovietskeho zväzu, ako sú Il-96-300 a Il-214, a to napriek ich zastaranosti. Aeroflot dokonca plánuje opätovne nasadiť do prevádzky Boeing 747, hoci boli tieto lietadlá predtým vyradené ako neefektívne.
(mm)