Viac ako polovica Slovákov narazila na manipulatívny obsah AI

Viac ako polovica Slovákov používajúcich internet (57 percent) sa stretla s obsahom, ktorý podľa nich nevytvoril človek, ale umelá inteligencia (AI). Iba 19 percent tvrdí, že s takýmto obsahom skúsenosť nemá, a 24 percent ho nevie rozoznať.

Vyplýva to z prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO) na vzorke 1 020 dospelých respondentov.

Z tých, ktorí AI obsah spoznali, až 77 percent tvrdí, že ho vídajú najmä na sociálnych sieťach – v podobe chatbotov, falošných účtov, dezinformácií či klamlivého obsahu.

Takmer polovica (44 percent) sa stretla s manipuláciou médií cez AI, napríklad cez deepfake videá, falošné správy a hoaxy. Tretina (33 percent) zaznamenala aj politické manipulácie.

Polovica respondentov zaregistrovala manipuláciu aj v reklame, tretina vo falošných recenziách produktov.

Skúsenosti s AI obsahom majú častejšie mladí (74 percent) a študenti (80 percent) než seniori (41 percent).

Ľudia s nižším vzdelaním a dôchodcovia ho ťažšie rozoznávajú, čo podľa IVO predstavuje rastúcu spoločenskú hrozbu.

(tasr, red)