Väčšinu úplne zaplavených áut sa neoplatí opravovať, náklady môžu prevýšiť ich cenu

Poškodenie vodou patrí medzi najhoršie problémy, ktoré môžu automobil postihnúť. V súvislosti so záplavami, ktoré v ostatných dňoch postihli aj Slovensko, na to upozorňujú odborníci spoločnosti AAA Auto.

3kVBE0cBaWkxB5muPBO2yvVCoBKtC7cpf3OsS85ntDcaZBNJPDDW561dBjsSwm0iLTQwYwpvezF Zaplavené parkovisko. Foto: DHZo Bratislava - Petržalka

Záleží pritom predovšetkým na tom, ako vysoko voda vystúpila, či sa dostala len ku kolesám, do interiéru alebo do motorového priestoru. Samostatnou kapitolou sú zaplavené elektromobily. Tie by sa ich vlastníci ani nemali snažiť naštartovať.

Prvá rada je zdanlivo banálna, ale rozhodne je dobré si na ňu spomenúť skôr, ako udrú záplavy. „Ak hrozí autu riziko zatopenia, odvezte ho niekam na vyvýšené miesto, napríklad aj ďalej od domova, a vyberte z neho všetky veci, na ktorých vám záleží,“ odporúča spoluriaditeľ konzorcia Aures Holdings Petr Vaněček.

Aures pritom prevádzkuje autocentrá AAA Auto i Mototechna.

„Pozor pritom na podzemné garáže, pokiaľ sú na nevhodne spádovaných miestach, môže do nich natiecť dosť vody, hlavne do najnižších poschodí. Môže tak byť vhodnejšie auto vyviezť von,“ dodal.

Ak sa však vozidlo nepodarí pred veľkou vodou uchrániť, záleží na miere jeho zaplavenia. „Ak voda dosahuje len po prahy karosérie, takže v nej boli ponorené len náboje kolies a brzdy, až tak veľa sa toho nedeje. Chce to ale postupovať podobne ako vodiči offroadov, ktorí sa brodia cez vodné toky, zložiť kolesá, vyčistiť brzdy od bahna, pre istotu vymeniť brzdovú kvapalinu,“ radí Vaněček.

Podľa neho môžu neskôr robiť problémy aj ložiská kolies, v ktorých zdegraduje doživotná náplň maziva, takže aj tie je lepšie vymeniť, rovnako ako olejové náplne diferenciálov.

Pokiaľ je ale hladina vody o niečo vyššia, takže napríklad natiekla do výfukového potrubia, môže to byť väčší problém. V moderných automobiloch sú vo výfukovom potrubí katalyzátory, lambda sondy, u trochu starších modelov aj filtre pevných častíc.

„Potom by bolo lepšie auto neštartovať, nechať ho odtiahnuť do servisu, výfuk rozmontovať a vysušiť. Pokiaľ by sa dostala voda do chladiča, aj on sa musí vyčistiť, prípadne vymeniť,“ uviedol Vaněček.

To však ešte stále nie je likvidačná záležitosť. Najhoršie podľa odborníkov je, ak sa voda dostane nad kolesá a natečie do interiéru. Všade je veľa elektroniky, celkom nízko sú riadiace jednotky airbagov a pyrotechnických predpínačov bezpečnostných pásov, pri niektorých autách býva nízko aj štartovacia batéria.

Motor síce mechanicky môže vydržať, do neho voda natečie málokedy, poškodené ale budú všetky čidlá, ako aj elektrické a elektronické súčasti vozidla.

„Ak je voda v interiéri, je lepšie neskúšať štartovať a zavolať do servisu, aby automobil odtiahli a pokúsili sa ho zachrániť. Pokiaľ máte havarijnú poistku, zároveň dajte rovno vedieť poisťovni, aby sa na auto prišiel pozrieť jej likvidátor, veľmi často vozidlo odpíšu ako takzvanú totálnu škodu,“ pokračuje Vaněček. Väčšinu zaplavených automobilov sa totiž neoplatí opravovať, náklady môžu totiž prevýšiť ich cenu.

Správne by po zatopení auta mala byť vymenená všetka elektroinštalácia, čo znamená náklady vo výške niekoľkých tisícok eur. Moderné vozidlá plné elektronickej výbavy a bezpečnostných prvkov totiž po zatopení vykazujú výrazne zvýšenú náchylnosť k poruchám.

Kedykoľvek môže kolabovať elektronika, napríklad ABS, ESP alebo prednárazový asistent. Nepríjemné sú aj časté zlyhania infotainmentov, ktoré sú na vodu veľmi citlivé, ďalším negatívnym efektom býva v dlhšom časovom horizonte korózia na neobvyklých a skrytých miestach.

Špecifická je situácia s elektromobilmi, ich batéria je síce vodotesná, ale primárne proti odstrekujúcej dažďovej vode. Pokiaľ sa batéria, ktorá býva pri nových automobiloch najčastejšie súčasťou podlahovej plošiny, dostane pod vodu, záruka vodotesnosti neexistuje.

„S vytopeným elektromobilom rozhodne nejazdite, nechajte ho doviezť do servisu, kde vám poradia ďalší postup podľa manuálu výrobcu,“ varuje Vaněček.

Motoristi by mali počítať aj s tým, že čoskoro po povodniach sa začnú povrchne opravené autá objavovať v inzercii a v malých autobazároch. Najlepšou radou pri kúpe ojazdeného vozidla v čase po povodniach je starostlivosť, opatrnosť a preverený predajca.

„Požadujte, aby v kúpnej zmluve rozhodne bolo ustanovenie o tom, že automobil nebol zatopený, aby ste v rámci reklamácie mohli žiadať finančnú kompenzáciu,“ uzatvára Vaněček.

(sita)