Japonský technický vizionár Soičiro Honda falšoval v škole rodičovské potvrdenia

Soičiro Honda na fotografii z roku 1963. Foto: Honda Soičiro Honda na fotografii z roku 1963. Foto: Honda

Zakladateľ firmy, ktorá vyrába najviac motorov na svete, Soičiro Honda (1906 – 1991), sa narodil v dedine Komyo pod horou Fuji. Jeho otec Gihei Honda bol zručný a poctivý kováč a zároveň v dielni opravoval bicykle. Prácu so žeravým kovom poznal Soichiro od raného detstva. Jeho mama Mika tkala plátna a tkáčsky stav bol dobrou inšpiráciou na detské objavy ako fungujú stroje.

Malý Soichiro raz videl v meste Ford T a rozbehol sa fascinovaný za ním. Nechápal, ako môže auto samo ísť a ešte k tomu aj tak príjemne voňať. V škole sa Soichiro preslávil tým, že falšoval potvrdenia rodičov na výpisoch známok. Nestačil iba podpis, musel tam byť odtlačok rodinnej pečiatky. Tak si ju vyrobil z gumy, ktorú otec používal na pedále bicyklov. A nikto by na to nebol prišiel, ak by podobné pečiatky nezačal vyrábať aj pre spolužiakov. Znak jeho priezviska bol symetrický, ale jeho spolužiakov nie. V škole si všimli, že odtlačky sú stranovo obrátené, Soichiro si to pri vyrezávaní pečiatok neuvedomil.

Prechod do Tokia

Keď mal pätnásť rokov, odišiel do Tokia, aby si doplnil vzdelanie. A našiel v novinách inzerát firmy Tokio Art Shokai, ktorá hľadala učňov do dielne na opravy a výrobu automobilov, motocyklov a benzínových motorov. Bola to internátna škola, chlapci mali zadarmo ubytovanie a stravu, ale za prácu nedostávali nič.

Tu sa talentovaný Soičiro naučil dokonale zvárať, odlievať, sústružiť, frézovať i improvizovať. Mal na stroje cit. V dielni sa naučil opravovať autá svetových značiek. Jeho učiteľ Juzo Sakakibara ho naučil aj základy podnikania a prácu s ľuďmi. Art Shokai nebola iba obyčajná dielňa, stavali a upravovali sa tu aj pretekárske autá. Keď mal Soičiro 18 rokov, 24. novembra 1924 robil mechanika na automobilovej súťaži pre Sakakibarovho syna Shiničiho. A ten vyhral. Odvtedy si Soičiro Honda nevedel život predstaviť bez motoristického športu.

O dva roky neskôr musel Honda narukovať do armády. Bol však farboslepý a vojsko ho nepotrebovalo. V roku 1928 otvorili pobočku Art Shokai v meste Hamamatsu a Honda išiel tam. V roku 1936 začal Honda pretekať sám, mal však vážnu nehodu a manželka i jeho otec ho od motošportu odhovárali. Rozhodnutie o ukončení pretekania nakoniec urýchlila vojna s Čínou.

Soičiro Honda začal vo vlastnej firme Tokai Seiki vyrábať piestne krúžky, ale neboli kvalitné. Dva roky teda študoval na univerzite metalurgiu a obišiel všetky huty v Japonsku, aby sa doučil to, čo nevedel. Nakoniec dodával krúžky a iné súčiastky aj pre Toyotu a Nakajima Aircraft. Počas 2. svetovej vojny vymyslel Honda, ako ľahšie frézovať drevené vrtule pre lietadlá. Po vojne sa muselo začať odznova. Čo z fabriky nezničilo zemetrasenie, to dokončili americké bomby…

Povojnové firmy

V roku 1946 Soičiro založil firmu s honosným názvom Honda Technology Research Institute a začal vyrábať mopedy. V roku 1947 prišiel na trh model A s dvojtaktným motorom podľa patentu Honda. Vyznačoval sa rozvodmi s posúvačom, pre ktoré majú Česi lepší výraz „šupátko“. Dve mal aj motor v Trabante.

V roku 1948 bola založená spoločnosť Honda Motor Takeo Fuidžisawa a začala pod vedením Soičirovho priateľa a kolegu Takea budovať obchodnú a predajnú sieť. Čo Honda vyrobil, to Fuidžisawa predal. V auguste 1949 debutoval prvý pravý motocykel Honda typ D. Mal na rozdiel od konkurencie rám z lisovanej ocele a nebol čierny. Mimochodom, v Považskej Bystrici sa vtedy už dva roky vyrábal podobný motocykel Manet 90. Honda D mala jednovalcový dvojtaktný motor s objemom 98 kubických centimetrov a poloautomatickú dvojstupňovú prevodovku.

Honda D z roku 1949.

V októbri roku 1951 prišla na trh Honda E so štvortaktným motorom, v roku 1952 otvorila značka nový závod v Tokiu a začala dobývať svet. O rok neskôr prvýkrát štartovala Honda na pretekoch na ostrove Man, v roku 1954 prišiel na trh prvý skúter, v roku 1959 otvorili pobočku v Los Angeles, potom v Nemecku a Belgicku.

V októbri roku 1962 predstavila značka Honda na autosalóne v Tokiu prvé automobily, S360 a S500 boli športové kabriolety a T360 bolo malé nákladné auto s motorom uprostred pod kabínou. Štvorvalcové motory DOHC mali objem 364 a 531 kubických centimetrov.

Prvý dvanásťvalec Honda v F1.

Vstup do F1

Samostatnou kapitolou Hondy sú preteky Formula 1. Američan Ronnie Bucknum (1936 – 1992) štartoval prvýkrát v roku 1964 na nemeckom Nürburgringu s monopostom Honda RA271. Konštrukcia motora bola jedinečná. Išlo vlastne o dvanásť motocyklových jednovalcov s objemom 125 kubických centimetrov pospájaných do vidlicového dvanásťvalca s objemom 1,5 litra. Motor mal 12 karburátorov, 48 ventilov a bol uložený vzadu naprieč. Mal výkon 225 koní a točil až 13-tisíc otáčok. Prvé víťazstvo prišlo o rok v Mexiku, za volantom Hondy RA272 sedel Američan Richie Ginther (1930 – 1989).

Pre Hondu je doteraz jeden z najdôležitejších modelov známy Civic. Jeho prvá generácia so štvorvalcovým motorom naprieč sa ukázala svetu v roku 1972. V roku 2022 sa začala predávať jedenásta generácia. Prvá generácia modelu Accord mala premiéru v roku 1976, od roku 1986 existuje luxusná divízia Acura.

Motory Honda mali prvé variabilné časovanie i zdvih ventilov označený VTEC. Vďaka tomu sa im podarilo prekročiť v sériových autách hranicu výkonu 100 koní z litra objemu. V roku 1999 prišla na trh Honda Inside s hybridným pohonom, do roku 2030 by podľa filozofie Hondy mali dve tretiny áut tvoriť práve hybridy, plug in hybridy, elektromobily a autá s palivovými článkami.


Ďalšie články