Most ponad železnicu v Štrbe zbúrajú a postavia nový

Štrba most Most spájajúci Štrbu s Tatranskou Štrbou pôjde dole. Foto: Rastislav Ovšonka

ŠTRBA – V Štrbe sa dnes začala komplexná rekonštrukcia mosta ponad hlavnú železničnú trať.

„Tento most patrí medzi top desať stavieb, ktoré treba z pohľadu naliehavosti opravy, životnosti a prevádzkyschopnosti okamžite opravovať,“ zdôvodnil jeho rekonštrukciu riaditeľ Správy a údržby ciest Prešovského samosprávneho kraja Marcel Horváth.

Most, ktorý je vo veľmi zlom stave, v šiestom stupni zo siedmich, má viac ako 80 rokov a je jeden z najstarších na cestách samosprávneho kraja.

„Už presiahol dobu svojej životnosti. Pri lehote výstavby 240 dní chceme tento most celkom zbúrať a postaviť ho úplne nanovo s parametrami, ktoré si vyžaduje dnešná slovenská norma,“ doplnil Horváth.

Nový most bude mať dĺžku 24 metrov, štandardnú šírku 7,5 metra a súčasťou budú aj chodníky.

Cestný most vedie ponad hlavnú železničnú trať Košice – Žilina. Keďže je naplánovaná jeho úplná asanácia, cestujúci musia rátať s dočasnými obmedzeniami na železnici. „Sú plánované výluky, ktoré už sú schválené,“ dodal Horváh. Zhotoviteľom stavby je spoločnosť Strabag.

Most spája Štrbu s miestnou časťou Tatranská Štrba. Prešovský samosprávny kraj podľa predsedu Milana Majerského vyčlenil na rekonštrukciu 3,2 milióna eur. Opravu mosta financuje krajská samospráva z investičného úveru Slovak Investment Holding. Neskôr plánuje celú rekonštrukciu prefinancovať cez európske štrukturálne fondy.

„Prvé návrhy na rekonštrukciu sa začali už pred tromi rokmi. Som rád, že tohto roku sa tento most, ktorý je úzky, už konečne postaví,“ uviedol starosta Štrby Michal Sýkora.

Starosta oceňuje, že s prácami sa začalo na jar a do jesene bude most hotový, takže nebude prestávka v stavebných prácach v zimných mesiacoch, ako je to na iných stavbách.

Okrem rekonštrukcie mosta v Štrbe sa dnes začala aj oprava cesty z Podspádov k slovensko-poľskej hranici v Lysej Poľane. „Rekonštruuje sa tu cesta v dĺžke približne 1,5 kilometra až po štátnu hranicu. Na to sme vyčlenili 600-tisíc eur cez Interreg. Ďalších 200-tisíc doplácame zo svojho, keďže je tam časť prác, ktoré neboli zahrnuté do projektu,“ uviedol Milan Majerský.

Súčasťou opravy cesty Podspády – Lysá Poľana nie je oprava samotného mosta v Lysej Poľane cez hraničný potok Biela voda.

„Oprava mosta je v pláne v budúcom roku. Hľadáme financie. Znovu chcem ísť cez eurofondy,“ dodal Milan Majerský. V samotných Podspádoch začala Slovenská správa ciest v týchto dňoch s rekonštrukciou mosta na ceste I/66.


Ďalšie články