Závislosť od hrania hier, takzvaný gaming, je diagnózou, ktorá výrazne narúša život človeka

Závislosť od hrania digitálnych hier je už oficiálne uvedená v najnovšej klasifikácii chorôb, ktorú zostavuje WHO. Na Slovensku prebieha jej preklad do slovenčiny a počíta sa s jej zavedením do praxe v roku 2025.

Odborník na nelátkové závislosti z Centra pre liečbu drogových závislostí Adam Kurilla vysvetlil, že pod gamingom rozumieme hranie digitálnych, počítačových hier, videohier, hier na rôznych platformách, rôznych hracích konzolách, smartfónoch či tabletoch.

Svetová zdravotnícka organizácia uvádza ako diagnostické kritérium napríklad to, keď človek stráca kontrolu nad tým, koľko času trávi hraním a kedy hráva, v akom kontexte. „Ďalším kritériom je, že uprednostňuje hranie na úkor iných záľub a neskôr aj povinností. No a posledným kritériom je, že pokračuje alebo vystupňuje hranie aj napriek zjavným negatívnym dôsledkom tohto správania na jeho život,“ uviedol odborník na nelátkové závislosti a dodal, že hranie spôsobuje významnú tieseň a narúša osobné, rodinné, sociálne, pracovné, prípadne iné oblasti života.

„Samotný čas strávený hraním nám môže veľa napovedať, ale nie je postačujúcim kritériom pre stanovenie diagnózy,“ upozornil Kurilla.

Odborník na nelátkové závislosti súčasne priblížil, prečo táto diagnóza vzniká. „Prvou príčinou je akcia – môžem nechať niečo vybuchnúť, hádzať granáty a skákať z budovy na budovu bez toho, aby mi niečo reálne hrozilo. Ďalej je to sociálny kontakt. Hry sú platformou pre stretávanie sa s druhými ľuďmi, či už osobne alebo online. Môžem s inými ľuďmi súťažiť, alebo spolupracovať,“ vymenoval Kurilla a pokračoval, že prostredníctvom hier si hráči môžu sýtiť potrebu úspechu a ocenenia tým, že sa zlepšujú a stúpajú v rôznych rebríčkoch.

„Taktiež už samotný pocit, že som sa zlepšil a prešiel som náročný level môže byť uspokojujúci aj bez toho, aby som sa porovnával s niekým iným. Ďalšou oblasťou je kreativita. Mnohé hry ponúkajú priestor originálne sa realizovať, čo je tiež pre mnohých ľudí motívom, prečo hrajú. Hry sú taktiež prostriedkom úniku z reálneho sveta, vedia hráča pohltiť na niekoľko hodín,“ priblížil.

(sita)