VW ukončil záruku pracovných miest v Nemecku. V stávke je všetko, vyhlasujú odbory

Najväčšia nemecká automobilka v utorok oznámila nové časti svojho „megaprogramu“ znižovania nákladov. V rámci nich figuruje aj zrušenie garancie domácich pracovných miest, ktoré VW predlžoval od roku 1994, píše denník Bild.

Germany Volkswagen Zamestnanci protestujú pred začiatkom pracovnej porady v hale závodu Volkswagen v nemeckom Wolfsburgu. Foto: TASR/AP

Pre nemeckých zamestnancov stále platí šesťmesačná prechodná ochrana. To znamená, že prepúšťanie z prevádzkových dôvodov je právne možné až od 1. júla 2025. Ešte pred mesiacom sa ale hovorilo o garancii pracovných miest do roku 2029, pripomína nemecký denník.

List o zrušení šiestich kolektívnych zmlúv sme v utorok oficiálne odovzdali odborovému zväzu IG Metall, uviedol personálny riaditeľ koncernu Volkswagen (VW) Gunnar Kilian.

„Musíme dosiahnuť, aby bol Volkswagen schopný znížiť náklady v Nemecku na konkurencieschopnú úroveň, aby sme mohli investovať do nových technológií a nových produktov vo vlastnej réžii,“ uviedol Kilian dôvod ukončenia 30 rokov platnej praxe.

To je „v súčasnosti rozhodujúce vzhľadom na konkurenciu a Nemecko ako miesto pre podnikanie“, dodal riaditeľ pre ľudské zdroje.

Cieľom koncernu VW je teraz bojovať proti neistote, ktorá zo zrušenia garancie vyplýva, a to urýchlením ďalšieho kola kolektívneho vyjednávania. Okrem iného sa má opätovne prerokovať odmeňovanie robotníkov, manažérov a dočasných zamestnancov Volkswagenu.

Na zrušenie garancie pracovných miest reagovala predsedníčka odborárov Daniela Cavallová. „Ide o historické porušenie tabu. A my sa s tým nezmierime,“ povedala šéfka zamestnaneckej rady pre portál Focus. Istota zamestnania by sa mala „predĺžiť ďaleko za rok 2029“.

Zamestnanci už dali výkonnej rade na pracovných stretnutiach jasne najavo, že sú pripravení „podniknúť ďalšie kroky“, dodala Cavallová.

„Proti zatváraniu závodov a hromadnému prepúšťaniu sa budeme brániť zo všetkých síl – až po protestné akcie,“ vyhlásila šéfka odborov s tým, že „teraz je v stávke všetko“.

Thorsten Gröger, odborový predák IG Metall v Dolnom Sasku, hovorí o „bezprecedentnom útoku na spoločnú historickú kolektívnu zmluvu“, ktorým VW teraz zbytočne vyhrocuje situáciu.

Ak sa spoločnosti a odborom po vypovedaní kolektívnej zmluvy nepodarí dosiahnuť novú dohodu, vstúpia do platnosti pôvodné predpisy kolektívnej zmluvy, ktoré platili pred 1. januárom 1994, vo svojom vtedy platnom znení, spresnil Bild.

Garancia pracovných miest sa každoročne predlžovala. Nešlo však o jediný prípad, keď zamestnávateľ vyhovel svojim zamestnancom. V roku 1993 počas krízy v automobilke zaviedli pracovníkom štvordňový pracovný týždeň, aby nemuseli prepúšťať.

Skrátený týždeň zachránil 30-tisíc pracovných miest v šiestich nemeckých továrňach, pripomína agentúra Reuters s tým, že model 28,8 hodiny týždenne platil až do roku 2006. Odbory IG Metall preto otvorene uvažujú o zavedení štvordňového pracovného týždňa aj tentoraz, aby ochránili pracovné miesta zamestnancov automobilky.

(sab)