Rusko v nedeľu zrejme prišlo nad Azovským morom o jedno zo svojich najvzácnejších lietadiel za stovky miliónov eur, ďalšie pravdepodobne skončilo výraznejšie poškodené. Ukrajinci hovoria o svojej úspešnej operácii, pravda však je, že zatiaľ nevieme, čo presne sa stalo.
Hlavný veliteľ ukrajinských ozbrojených síl Valerij Zalužnyj v pondelok informoval, že ukrajinské letectvo v nedeľu v oblasti Azovského mora zlikvidovalo prieskumné lietadlo včasnej výstrahy Beriev A-50 a bombardér Iljušin IL-22M ruských vzdušných síl. „Ďakujem letectvu za perfektne naplánovanú a vykonanú operáciu v oblasti Azovského mora!,“ napísal Zalužnyj na Telegrame.
O operácii v oblasti Azovského mora, pri ktorej dostali zásah lietadlo A-50 a vzdušné riadiace centrum IL-22M, informovalo v pondelok na sociálnych sieťach aj ukrajinské letectvo.
Šéf Hlavného riaditeľstva spravodajskej služby Ministerstva obrany Ukrajiny Kyrylo Budanov pre War Zone o čosi presnejšie povedal, že ukrajinské sily stroj A-50 úplne zničili a IL-22M iba poškodili.
Magazín Forbes uviedol, že ak by Ukrajinci „zaútočili na Il-22M aj A-50, nedeľa by bola pre ruské letectvo najhorším dňom za 23 mesiacov, odkedy Rusko rozšírilo svoju vojnu proti Ukrajine“.
Zatiaľ však platí, že v súvislosti s udalosťou sa vynára viac otázok ako odpovedí. Už teraz je jasné, že nech napokon nájdeme akékoľvek odpovede, budú stáť za to. No pekne po poriadku.
Rukolapné dôkazy chýbajú
V čase písania tohto článku je najpravdepodobnejšie, že k zničeniu A-50 a poškodeniu Il-22M skutočne prišlo, hoci sme zatiaľ nevideli priame dôkazy. Nevie sa však, ako a kto je vinníkom.
Estónsky bloger, ktorý na sociálnej sieti X vystupuje pod účtom War Translated (Dmitri) na sociálnej sieti napríklad upriamil pozornosť na zvukový záznam, na ktorom IL-22M žiada o urgentné pristátie v ruskej Anape a volá záchranné a hasičské posádky.
„Čísla v nahrávke sú pomerne náročné na rozlúštenie. Informácií v ruských kanáloch je málo. Udalosti sa však s najväčšou pravdepodobnosťou odohrali a Rusko prišlo minimálne o jedno veľmi drahé a cenné lietajúce aktívum,“ napísal.
A few hours ago, someone apparently attacked two Russian aircraft over the Azov Sea: A-50 early warning and control and Il22-M command and control aircraft. The former is claimed to now be scuba diving, while the latter, well… the following audio recording emerged which… pic.twitter.com/SJScgH6doo
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) January 14, 2024
Zdá sa, že incident potvrdil aj ruský Telegramový kanál Fighterbomber, ktorý má väzby na tamojšie letectvo. „Mŕtvym večný let, zraneným rýchle uzdravenie a návrat do služby,“ napísal pár hodín po udalosti.
Russian Air Force adjacent milblogger Fighterbomber reports a large-scale "tragedy" yesterday.
"To the dead, an eternal flight, to the wounded, a speedy recovery" pic.twitter.com/mfBRm45WeV
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) January 15, 2024
„Poškodený IL-22M bol schopný dosiahnuť letisko a pristáť, o čom svedčia uniknuté zachytené rozhovory na otvorenej frekvencii, ale s A-50 je zjavne všetko oveľa smutnejšie,“ napísal telegramový kanál Colonelcassad.
Kanál Military Informant uviedol, že ak sa to potvrdí, „bude to pre domáce letectvo obrovská strata, pretože v prevádzke je len niekoľko takýchto lietadiel AWACS a [je ich] na fronte neustále nedostatok“. AWACS je skratka pre vzdušný systém včasného varovania a riadenia.
Na internete sa objavili zábery, ktoré údajne ukazujú posledný let tohto extrémne vzácneho stroja, no ich autenticitu Štandard nie je schopný potvrdiť.
Footage reported to be showing the last flight of shot downed Russian A-50 Mainstay Airborne Early Warning and Control Aircraft (AEW&C). pic.twitter.com/WPYOE1qMVy
— Clash Report (@clashreport) January 15, 2024
Omyl Rusov či skalp Ukrajiny?
Telegramový kanál Rybar, ktorý je blízky ruskému ministerstvu obrany, ako jednu z verzií príčin udalostí nad Azovským morom uviedol aj paľbu ruskej protivzdušnej obrany. Rybar, ktorému šéfuje Michail Zvinčuk v minulosti pracujúci pre tento rezort, je zrejme najrešpektovanejším kanálom svojho druhu.
Podľa ruského opozičného servera Moscow Times o tom píše aj telegramový kanál „VChK-OGPU“ . Za útokom môže byť podľa neho konkrétne protivzdušná obrana, ktorá chráni Krymský most.
V rovnakom duchu sa vyjadril aj najznámejší nemecký vojnový novinár Julian Röpcke, podľa ktorého je „najpravdepodobnejším variantom útoku na dve lietadlá“ priateľská paľba.
„Verzia o ukrajinskom zostrelení zostáva veľmi nepravdepodobná,“ pokračoval Röpcke, no pripustil, že lietadla boli zostrelené „len teoreticky“ na vzdialenosť ukrajinských systémov protivzdušnej obrany, sovietskeho S-300 a amerického Patriotu.
Za zmienku tiež stojí, že veliteľské lietadlá údajne bojovali s prekonávaním elektromagnetického rušenia. „Ukrajinské sily zistili, že A-50 sa dá pomerne ľahko degradovať elektronickým útokom,“ vysvetlili Justin Bronk, Nick Reynolds a Jack Watling v správe z roku 2022 pre britský bezpečnostný inštitút RUSI (Royal United Services Institute).
Kremeľ ani rezort obrany to nekomentujú
Hovorca Kremľa Dmitrij Peskov v pondelok ráno uviedol, že nemá žiadne informácie o zostrelených bojových lietadlách, a novinárom odporučil kontaktovať v tejto veci ruské ministerstvo obrany.
Ruské ministerstvo obrany však informácie o zostrelení svojich dvoch lietadiel oficiálne nekomentovalo, hoci už uplynulo veľké množstvo času. Na otázky viacerých svetových médií rezort vôbec nereaguje.
Stroj za stovky miliónov
Štvormotorové lietadlo Beriev A-50 s prúdovým pohonom je odpoveďou Ruska na hlavné lietadlo včasného varovania USA, Boeing E-3. A-50 na vrchu obsahuje otočný radar, ktorý skenuje 360 stupňov a deteguje lietadlá až do vzdialenosti asi 400 kilometrov. 15-členná posádka A-50 sleduje nepriateľské lietadlá a koordinuje lety spriatelených lietadiel. Rusko disponuje len niekoľkými takýmito strojmi a v podstate ide o jeho „oči na oblohe“.
Cena za jeden kus je podľa niektorých tvrdení asi 300 miliónov eur. V roku 2020 však India kúpila od Ruska dve lietadlá A-50EI približne za jednu miliardu dolárov. To znamená, že náklady na jednu exportnú verziu lietadla A-50 sú približne 500 miliónov dolárov (asi 450 miliónov eur). Presná suma však závisí od špecifík konkrétnej verzie.
Iljušin Il-22M je výsadkové veliteľské stanovište, je len o niečo menej zriedkavé ako lietadlo včasného varovania Beriev. Ide o vojenskú verziu dopravného lietadla Iljušin IL-18D.