Koniec lacného lietania? Aerolínie sa chystajú trestať cestujúcich: Toto je dôvod

SVET – Letecký priemysel sa po zvládnutí pandémie Covid-19 chystá vystaviť cestujúcim účet v hodnote niekoľkých biliónov dolárov za tzv. dekarbonizáciu.

lietadlá Ilustračný záber. Foto: TASR/AP

To všetko s vidinou takmer nemožného cieľa, teda neutralizovať emisie oxidu uhličitého z približne 25 000 lietadiel svetovej komerčnej flotily, ktorá zvyčajne prepraví asi 4 miliardy ľudí ročne a spaľuje takmer 378 miliárd litrov kerozínu. To je viac paliva, než vypije ľudstvo tekutín za rok. O plánovaných dopadoch na cestujúcich informovala agentúra Bloomberg.

Podľa spoločnosti McKinsey & Co. budú na dosiahnutie cieľa tzv. uhlíkovej neutrality v letectve do roku 2050 potrebné kapitálové investície v hodnote približne 5 biliónov dolárov, pričom takmer všetky budú vložené do udržateľnej výroby palív a obnoviteľnej energetiky. Je to taká obrovská suma, že by mohla na desať rokov znížiť príjmy svetových leteckých spoločností.

S pribúdajúcimi hodinami začínajú poprední predstavitelia odvetvia vyslovovať nepríjemnú pravdu. Hovoria, že je jasné, že náklady na odchod od fosílnych palív dopadnú na cestujúcich. „Jednoducho to nejde obísť,“ povedal skúsený šéf leteckých spoločností Willie Walsh, ktorý teraz stojí v čele Medzinárodného združenia leteckej dopravy, hlavnej globálnej loby tejto oblasti. Počas siedmich desaťročí takmer neobmedzeného rastu musel letecký priemysel emisiám venovať len malú pozornosť.

Cestujúci si zvykli na neustále sa zlepšujúce spojenia, rastúcu konkurenciu a lacné letenky.
Celková situácia výrazne predraží lietanie. Odhady sa líšia, ale náklady sú značné. Podľa údajov zo Správy o životnom prostredí Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO) opatrenia v oblasti udržateľnosti zvýšia cenu jednosmerného sedadla na diaľkovom lete zo Singapuru do Dubaja alebo z New Yorku do Paríža až o 73 dolárov (66 eur).

V Európskej únii sme ku zdraženiu ešte bližšie. Pripravené sú predpisy, schopné takmer okamžite zvýšiť ceny leteniek. Nové pravidlo RefuelEU bude vyžadovať, aby letecké spoločnosti do roku 2025 plnili svoje lietadlá 2 percentami zmesí udržateľného leteckého paliva, ktoré sa do roku 2030 zvýši na 6 percent a do roku 2050 dosiahne 70 percent. SAF – ako sa bežne nazýva biopalivo – je najmenej dvojnásobne drahšie ako bežné letecké palivo, takže náklady leteckých spoločností podľa ING Bank vzrastú.

(echo24.cz)