BRATISLAVA – Posledné zimné obdobie patrilo k tým najmiernejším, teplotne aj snehovými zrážkami. Samosprávy sú však povinné zabezpečovať zimnú údržbu nepretržite, bez ohľadu na poveternostné podmienky, hoci to počas jedného januárového dňa vyzeralo v uliciach Bratislavy ako na klzisku.
Zimnú údržbu zabezpečuje Bratislavský samosprávny kraj prostredníctvom vlastnej organizácie. Správa ciest Bratislavského samosprávneho kraja sa stará o vyše 590 kilometrov v troch okresoch Malacky, Senec a Pezinok.
Podľa štatistiky zaznamenali od novembra 2023 do marca 2024 iba šesť ľadových a 15 snehových dní, počas ktorých sa celkovo spotrebovalo 1 405 ton posypového materiálu.
„Úlohou správcu komunikácií je zmierňovanie prekážok v zjazdnosti, ktoré sú spôsobené zimnými klimatickými a poveternostnými podmienkami. Vzhľadom na vyššie uvedené môžeme konštatovať, že zjazdnosť ciest bola z našej strany zabezpečená,“ informovala Bratislavavský Štandard hovorkyňa BSK Lucia Forman.
Zimnú údržbu zabezpečujú v Bratislave mestské časti prostredníctvom vlastných organizácií, keďže je to po finančnej stránke menej náročné.
V Starom Meste prebiehala zimná údržba v termíne od 1. októbra 2023 do 24. apríla 2024. Službu zabezpečovali Technické služby Starého Mesta a Komunálny podnik Bratislavy. Zimné čistenie v réžii TSSM stálo takmer 188-tisíc eur a v KPB vyšlo na 47-tisíc eur. Okrem toho posypový materiál bol vyčíslený na zhruba 28-tisíc eur.
Najvážnejšou udalosťou zimnej sezóny bola poľadovica 23. januára, ktorá potrápila najmä hlavné mesto, vrátane jeho centra.
Aj keď sa samospráva bráni, že robila, čo bolo v jej silách, desiatky obyvateľov museli v dôsledku úrazov vyhľadať lekársku pomoc.
„Pracovníci Technických služieb začali s posypom staromestských ulíc a ciest v správe mestskej časti okamžite, ako bola poveternostná situácia ohlásená. Zasahovali predovšetkým na Palisádach a Kolibe, kde je terén viac hornatý a aj ulice sú v tejto časti územia užšie a často jednosmerné,“ spresnila pre Bratislavský Štandard z oddelenia komunikácie Miestneho úradu Staré Mesto Marina Karmanová.
V Dúbravke je situácia odlišná. O zimnú údržbu chodníkov sa stará mestská časť, celkové náklady vrátane pohotovosti dosiahli za tri zimné mesiace asi 15-tisíc eur. Zjazdnosť ciest počas piatich mesiacov zabezpečovala externá firma A.I.I. Technické služby, prostredníctvom dvoch vozidiel.
Treba zdôrazniť, že si účtovala nemalé sumy, za každý deň pohotovosti sumu 1 425 eur, čo pri 123 dňoch vychádza na 175-tisíc eur. K tomu treba prirátať výkon zimnej údržby za 135-tisíc eur. Za 43 ton posypovej soli a päť nádob fakturovala súkromná spoločnosť zhruba 8 000 eur.
V nedávnej minulosti zabezpečovali zimnú údržbu chodníkov majitelia rodinných domov, správcovia obytných či polyfunkčných budov.
Podľa súčasnej legislatívy je povinná zabezpečovať zimnú údržbu iba samospráva, čo však je vzhľadom na personálne možnosti a vo výnimočných situáciách náročné.
„Malo by sa opäť zaviesť do praxe, aby si vlastníci domov a bytové spoločenstvá udržiavali v zime chodníky okolo svojich rodinných domov a bytových domov,“ uviedla pre Bratislavský Štandard Dana Šoporová z tlačového oddelenia Miestneho úradu Dúbravka.
V susednej Devínskej Novej Vsi – aj keď ide o menšiu plochu – stála zimná údržba 55-tisíc eur a spotrebovali 63 ton posypového materiálu.
O zimnú údržbu sa stará dlhé roky Denova, organizácia mestskej časti, v ktorej sú zamestnanci nasadení aj na 18 až 20 hodín.
„Fungujeme tak, že určený pracovník Denovy robí kontrolu jednotlivých častí Devínskej Novej Vsi vždy v noci a skoro ráno. O výsledku kontroly informuje riaditeľku Denovy a na základe toho sa pripravuje zásah,“ zhrnula pre Bratislavský Štandard z mediálneho oddelenia Miestneho úradu Devínska Nová Ves Jana Martanovičová.