Exriaditeľ dopravného podniku: Pre vedenie mesta bola MHD na chvoste

KOŠICE – Kríza v Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK) trvá už niekoľko rokov. Bolo to sčasti aj vzhľadom na napäté vzťahy bývalého generálneho riaditeľa DPMK Vladimíra Padyšáka a primátora Jaroslava Polačeka. Mestskí poslanci Padyšáka pri návrhoch na odvolanie vždy podržali. Napokon ho však v júni minulého roka odvolali. Situácia v DPMK sa nezlepšila a mesto doteraz neoznámilo meno nového generálneho riaditeľa. Bývalý generálny riaditeľ tvrdí, že MHD nebola u primátora prioritou a jej úroveň bude aj naďalej klesať.

Generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák rokovanie Mestského zastupite¾stva Bývalý generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák dúfa, že dopravný podnik krízu prekoná. Foto: TASR/František Iván

V akom stave bol DPMK v čase vášho odchodu z funkcie, respektíve odvolania? 

DPMK zabezpečuje služby MHD pre druhé najväčšie krajské mesto na Slovensku. Podnik bol dlhodobo podfinancovaný a bol na okraji záujmu vedenia mesta. Verejná doprava nebola prioritou a tomu zodpovedal aj stav DPMK. Ponuka a kvalita služieb MHD mali klesajúcu tendenciu, neustále úsporné opatrenia a optimalizovanie viedli k rušeniu spojov a znižovaniu kvality, čo malo za následok oprávnenú nespokojnosť cestujúcej verejnosti. K tomu je potrebné vziať do úvahy trvalý nedostatok vodičov a pracovníkov údržby, pričom pracovné podmienky sa nedokázali konkurenčne vyrovnať iným na pracovnom trhu. Vozový park nebol obnovovaný v zmysle skutočných potrieb a bol takisto mimo reálneho záujmu vedenia mesta.

V kuloároch sa hovorí o tom, že DPMK je v naozaj zlom stave a údajne je v hre aj privatizácia. Vidíte to rovnako?

Dlhodobé a vedomé podfinancovanie podniku spôsobí, že podnik nedokáže v štandardnej kvalite ponúknuť služby MHD pre cestujúcu verejnosť, čo zákonite vedie k nespokojnosti cestujúcich, a tým sa vytvorí naratív, že keď službu v požadovanej kvalite nevie zabezpečiť mestský podnik, tak je potrebné si takúto službu objednať v súkromnom sektore. Pri pohľade na takýto proces je ťažké sa ubrániť myšlienke, že ak by chcel niekto dosiahnuť privatizáciu podniku, tak by to nerobil inak, ako to vidíme v posledných rokoch v Košiciach. Podnik vo svojej histórii prežil dve svetové vojny a množstvo ťažkých rokov, avšak je potrebné pozerať sa s nádejou do budúcnosti. Prajem si, aby raz prišlo také vedenie mesta, ktoré bude mať ako jednu z kľúčových priorít verejnú osobnú dopravu, podnik sa začne opäť rozvíjať a ponuka služieb MHD bude v Košiciach konečne rásť.

Aká bola finančná situácia DPMK v čase vášho odchodu?

Ako som už uviedol, podnik bol dlhodobo v neľahkej finančnej situácii, ale spolu s kolegami sme dokázali vždy zabezpečiť dostatok finančných prostriedkov potrebných pre plynulý chod MHD v meste. To si vyžadovalo nepretržitý nákup elektriny, nafty, plynu a materiálu pre vozidlá a, samozrejme, kľúčové bolo vždy zabezpečenie výplat v termíne pre všetkých zamestnancov podniku, ktorí si v takýchto neľahkých podmienkach obetavo plnili svoje pracovné povinnosti.

Boli v hre aj „veľké projekty“ ako obnova vozidlového parku? Či už ide o nákup autobusov, alebo električiek?

Od svojho nástupu v roku 2018 som sa neustále a trpezlivo pokúšal presvedčiť vedenie mesta, aby sme pravidelne pristupovali k obnove vozového parku autobusov. Vypracovali sme rôzne analýzy, správy či materiály na rokovanie predstavenstva, niektoré sa dostali aj na poradu primátora, ale z pohľadu reálnych potrieb podniku bol výsledok zanedbateľný. Vedenie mesta malo iné priority, kde radšej zainvestovalo, MHD medzi týmito prioritami zjavne nebola. Nákup nových električiek sa v Košiciach skončil fiaskom, v Bratislave sa môžu tešiť z nových električiek. Keďže s novými električkami v Košiciach najbližšiu dobu počítať nemôžeme, pre zachovanie súčasnej úrovne električkovej dopravy sme v podniku pripravili plán generálnych opráv a čiastočnej modernizácie električiek KT8, ktorý sa taktiež nestretol s pochopením vedenia mesta.

Aké sú v súčasnej situácii šance na záchranu DPMK? Je to reálne?

Úprimne, vnímam to tak, že súčasné vedenie mesta dopravný podnik, a vôbec verejná osobná doprava, nezaujíma. Preto si myslím, že MHD bude v Košiciach postupne upadať, postupne sa budú rušiť spoje, predlžovať intervaly, meniť linky, čoho výsledkom bude, že sa ponuka služieb MHD bude znižovať. Bude sa prispôsobovať chátrajúcemu vozovému parku, autobusy nebude možné tak rýchlo opravovať, ako sa budú kaziť, električky KT8 budú postupne odstavované z dôvodu ubehnutých kilometrov a nutnosti vykonania generálnej opravy. Avšak, ako som už spomenul, podnik prežil mnohé ťažké časy a som presvedčený, že zamestnanci dopravného podniku sú úžasní ľudia, ktorí svojím nasadením a úsilím pomôžu udržať a posunúť podnik do doby, keď bude MHD opäť kľúčovou prioritou pre budúce nové vedenie mesta v Košiciach.


Atentát na premiéra Róberta Fica bol spočiatku klasifikovaný ako pokus o úkladnú vraždu. Prekvalifikovanie atentátu na teroristický útok zo strany prokuratúry bolo pomerne prekvapivé pre chýbajúci motív, na čo nedávno upozornil aj Najvyšší súd SR.…
Prejsť na článok