Významný okamih pre ozbrojené sily: Prvé dve stíhačky F-16 pristáli a prešli slávobránou

Prvé dve slovenské stíhačky F-16 pre ozbrojené sily pristáli na letisku Kuchyňa pri Malackách v pondelok krátko po ôsmej hodine večer. Tesne pred zosadnutím na zem predviedli niekoľko manévrov. Čakalo sa na slávnostný ceremoniál.

Ceremoniál pri príležitosti príletu dvoch slovenských stíhaèiek F-16 Jedna z jedna z dvoch slovenských stíhačiek F-16 americkej výroby, ktoré prileteli na Slovensko, pristáva počas slávnostného ceremoniálu. Foto: TASR / Pavel Neubauer

Na ňom sa zúčastnili aj prezident Peter Pellegrini, podpredseda vlády a minister obrany Robert Kaliňák (Smer-SD), náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl SR Daniel Zmeko a tiež ďalší významní hostia zo Slovenska a zahraničia.

Prelet zo Spojených štátov amerických na Slovensko podľa ministerstva obrany zabezpečili americkí piloti. Obe lietadlá pred pristátím preleteli ponad letiskom a prešli „slávobránou“ z hasičských striekačiek.

Lietadlá F-16 C/D Block 70 spoločnosti Lockheed Martin predstavujú vyspelú technickú spôsobilosť 21. storočia a prinesú Slovensku najvyšší štandard bezpečnosti vzdušného priestoru na najbližšie desaťročia.

Do konca tohto roka by malo na Slovensku pristáť aj tretie lietadlo a ďalších sedem kusov by malo prísť začiatkom roka 2025. Príchod zvyšných štyroch kusov sa predpokladá v polovici roku 2026. Stíhačky budú dočasne umiestnené na Leteckej základni Malacky/Kuchyňa, a to až do skončenia rekonštrukcie letiska Sliač.

Oficiálne prevzatie sa uskutočnilo v USA

Slovensko si tieto stroje oficiálne prezvalo na prelome februára a marca vo fabrike spoločnosti Lockheed Martin v americkom Greenville v Južnej Karolíne za účasti delegácie vedúcich predstaviteľov ministerstva obrany a ozbrojených síl na čele s ministrom obrany Robertom Kaliňákom (Smer).

Kaliňák a viceprezident a generálny manažér Integrovanej stíhacej skupiny spoločnosti Lockheed Martin OJ Sanchez toho času deklarovali, že dodaním týchto lietadiel sa pre Slovensko začne nová éra jeho nadzvukového letectva.

Problémy s rekonštrukciou Sliača

Pôvodným domovom pre stíhačky malo byť letisko Sliač. Na Sliači však na to nie sú vhodné podmienky, keďže rekonštrukcia letiska sa v posledných rokoch viackrát oneskorila.

Letisko v Kuchyni na Záhorí by malo byť iba dočasným domovom. Podľa informácií Štandardu však táto lokalita nie je vhodná. Prichádza tu totiž ku kríženiu koridorov civilných letísk vo Viedni a v Bratislave. Do Kuchyne sa navyše musia presunúť piloti a technický personál zo Zvolena.

Štandard ešte vlani upozornil na interný dokument ministerstva obrany, podľa ktorého kompetentní vážne pochybujú, že Slovensko dokáže v roku 2024 pripraviť leteckú základňu Sliač na prijatie nových stíhačiek. Vtedajší minister Jaroslav Naď sa navonok tváril, že všetko je v poriadku. Podľa dokumentu však dovnútra rezortu považoval nepripravenosť letiska za obrovské zlyhanie.

„Projekt bol vládou Petra Pellegriniho absolútne zanedbaný a my sme mali tri roky na to, aby sme pripravili všetku dokumentáciu a realizovali všetky stavebné kroky,“ argumentoval Naď.

Jeho predchodca na čele rezortu Peter Gajdoš (nominant SNS) pritom sľuboval, že sa rekonštrukcia objektu stihne už do roku 2022.

stíhačka
Jedna z dvoch slovenských stíhačok F-16 americkej výroby, ktoré prileteli na Slovensko, pristáva počas slávnostného ceremoniálu v priestoroch Leteckej základne Malacky-Kuchyňa v pondelok 22. júla 2024. Foto: TASR/Pavel Neubauer

Kúpime ďalšie štyri?

Pôvodný kontrakt na 14 stíhačiek F-16 C/D Block 70 americkej výroby uzavrela ešte tretia vláda Roberta Fica koncom roka 2018. Stroje by mali Slovensko stáť 1,6 miliardy dolárov.

Kaliňák začiatkom februára vyhlásil, že Slovensko možno objedná ďalšie štyri americké stíhačky F-16. Ak by prišlo k zvýšeniu počtu bojových lietadiel, naša krajina by musela nájsť ďalších zhruba pol miliardy dolárov, čo je zhruba štvrtina celého ročného obranného rozpočtu Slovenska.

Dôvodom, že sú potrebné ešte ďalšie stíhačky, je podľa Kaliňáka schopnosť byť spôsobilý, ale tiež poskytnúť spojencom Severoatlantickej aliancie rotáciu v rámci air policingu, a teda v rámci nepretržitej prítomnosti bojových lietadiel a posádok, ktoré sú pripravené reagovať na prípadné narušenie vzdušného priestoru.

„Plus tieto lietadlá majú byť v našich vzdušných silách umiestnené niekoľko desaťročí, odhad je na úrovni 20 či 30 rokov. Z tohto pohľadu sa treba pozerať aj na prirodzený úbytok strojov, ktorý v priebehu posledných 20 rokov bol na úrovni štyroch kusov,“ doplnil minister.

(tasr, sita)