Otvárajme školy na princípe semaforov, nie testovania, znie od učiteľov

Od soboty sa začína pilotné testovanie žiakov, učiteľov a rodičov na tých školách, ktoré chcú od 7. decembra fungovať prezenčne. Podľa učiteľov tento postup nie je správny, pre školy je vyčerpávajúci a nesystematický.

Príchod žiakov do školy Foto: František Iván/TASR

Minister školstva Branislav Gröhling pôvodne navrhoval plošné spustenie škôl pri pretestovaní 70 percent žiakov, jedného z ich rodičov a všetkých učiteľov. Svoj plán mal predložiť na pondelkovom rokovaní Ústredného krízového štábu (ÚKŠ), ktoré bolo z neznámych príčin zrušené.

Objavili sa narážky na to, že rokovanie mohlo byť zrušené zámerne. Gröhlingova stranícka kolegyňa Jana Bittó Cigániková tvrdí, že premiér Igor Matovič si ako podmienku otvorenia škôl stanovil ospravedlnenie zo strany predsedu SaS Richarda Sulíka.

ÚKŠ v utorok Gröhlingov plán na otváranie škôl zamietol. Nástup detí sa tak oddialil až na obdobie po Troch kráľoch. Ďalší návrh na návrat žiakov do škôl, v poradí už tretí, chcel minister školstva predstaviť pred Vianocami, a to do 23. decembra. 

Chopil sa toho Matovič

Predbehol ho premiér, ktorý v stredu uviedol, že je „sklamaný z prístupu ministerstva školstva a jeho výhovoriek“, a preto berie otváranie škôl do vlastných rúk. Podľa jeho vzorca sa rátalo s pilotným testovaním škôl, kde sa budú testovať žiaci, rodičia aj učitelia. Takéto školy sa následne otvoria, pričom na prezenčnej výučbe sa môžu zúčastniť len otestovaní žiaci. Tí, ktorí sa odmietnu testovať, budú pokračovať v dištančnej výučbe.

Na pilotný projekt nadviazalo aj piatkové mimoriadne rokovanie vlády, po ktorom Gröhling a Matovič na spoločnej tlačovej besede uviedli, že v školách sa tento víkend aj počas budúceho týždňa uskutoční pilotné testovanie. Od pondelka 7. decembra sa spustí otváranie tých škôl, ktoré o to prejavia záujem.

Pilotné otváranie škôl

Žiakov a ich rodičov či zamestnancov škôl by mali testovať na COVID-19 v mobilných jednotkách. Frekvencia testovania má závisieť od epidemickej situácie v danom regióne a bude to buď sedem, 14, alebo 21 dní. Gröhling avizuje, že postupne sa budú zverejňovať uznesenie vlády, vyhláška hlavného hygienika, rozhodnutia rezortu školstva i ďalšie manuály. Budú sa nastavovať podmienky v spolupráci so zástupcami miest, dedín či vyšších územných celkov.

Zriaďovatelia a riaditelia škôl majú voľné ruky v tom, kedy a ktoré ročníky a triedy sa do pilotného projektu zapoja. „Keď sa rozhodnú, že budú chcieť naďalej dištančné vzdelávanie, budú v ňom pokračovať,“ povedal Matovič. Premiér priznal, že školy sa otvárajú v ťažkej epidemickej situácii, keďže počet pozitívnych prípadov na COVID-19 na Slovensku opäť prudko rastie. „V tejto situácii naberáme odvahu, aby sme právo chrániť zdravie a právo na vzdelanie zladili,” deklaroval.

Školy na pilotný projekt nemajú prostriedky, hovoria učitelia

Postup pilotného testovania škôl, ktoré na to získajú prostriedky a ochotu zriaďovateľov, žiakov a rodičov, sa nepozdáva všetkým. Učitelia upozorňujú, že takéto rýchle rozhodnutie je nedomyslené, nesystematické a pre väčšinu škôl nedostupné.

„Na testovanie, čo je vykonávanie odberov zdravotného materiálu, je potrebná licencia, zriadenie mobilného odberného miesta, treba osobu so zdravotníckym vzdelaním, ktorá navyše musí byť poistená na zodpovednosť za škodu spôsobenú iným osobám v súvislosti s výkonom povolania a tak ďalej,“ upozorňuje na možné úskalia riaditeľka bratislavského gymnázia Helena.

Na chýbajúce prostriedky na takýto projekt upozorňuje aj zástupkyňa riaditeľa strednej priemyselnej školy Mária. „Nech vláda určí presné pravidlá, ak chcú testovať, ako chcú testovať, kto to zabezpečí finančne či personálne. Myslím si, že ministerstvo školstva nemá na testovanie ani prostriedky, ani personál.“

Vráťme sa k semaforom

Učitelia sa zhodujú na tom, že školy by mohli byť otvorené permanentne, treba len zohľadniť pandemickú situáciu a prispôsobiť tomu hygienické opatrenia. Za najlepšie riešenie pokladajú otváranie škôl na princípe semaforu, ktorý zohľadňuje epidemickú situáciu v danom regióne. Tento postup sa im podľa vlastných slov osvedčil, je systematický a na zastavenie prenosu nákazy na školách najlepší.

„Za mesiac september až do 9. októbra sme mali asi 15 žiakov (máme 605 žiakov a 80 zamestnancov), ktorí sa stretli s pozitívnymi ľuďmi. Žiaci, ktorí boli v kontakte s blízkou pozitívnou osobou, tak podľa semaforu zostali desať dní doma a vrátili sa na vyučovanie,“ opisuje pedagogička Mária fungovanie semaforu na strednej škole v Trnave až do času, keď školu zatvorili.

Ďalšou výhodou je, že semafory nenútia nikoho ísť na testy. Nie každý má totiž ochotu dať sa testovať a školy zatiaľ nedostali žiadne informácie, ako by postupovali v prípade odmietnutia testov zo strany učiteľov. „Čo so zamestnancami, ktorí sa nedajú otestovať? Čo budú robiť? Budú doma a budeme ich platiť? Budú mať neplatené voľno alebo dovolenku?“ pýta sa Mária.

Otváranie škôl považujú učitelia za nevyhnutné a vysoko žiadúce. Pilotné testovanie je však, zdá sa, pre väčšinu škôl nedostupné. Prijali by preto návrat do školských lavíc, na ktorého zvládnutie majú prostriedky a možnosti. Postupovali by tak, aby nikto nemusel byť vylúčený.

„Chceme v pokoji vzdelávať žiakov za dodržiavania protiepidemiologických opatrení, boli sme a sme zodpovední. Čím skôr sa tak stane, tým lepšie,“ uzatvára Helena.

(Eva Struhárňanská, Tomáš Pilz)


Lekár Nitrianskeho samosprávneho kraja Bruno Rudinský má pri súčasnej nespokojnosti lekárov jasno. Búria sa najmä nemocniční lekári, ktorí však často robia na viac úväzkov. Zvýšenú pozornosť by si podľa neho zaslúžil najmä ambulantný sektor. Situácia…
Prejsť na článok