Emisná norma Euro 7 by sa mala zmierniť. Napomohlo tomu aj Slovensko

Slovensku a siedmim ďalším štátom EÚ sa v pondelok v Bruseli podarilo presadiť pozíciu k nariadeniu Euro 7, ktorá zmierňuje a časovo predlžuje prísne kritériá presadzované Európskou komisiou. Po zasadnutí Rady EÚ pre konkurencieschopnosť to pre spravodajcu TASR uviedol štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR Peter Švec.

Lívia Vašáková a TomᚠOparty odovzdali príslušníkom Policajného zboru 24 kusov elektromobilov Škoda Enyaq financovaných z Plánu obnovy a odolnosti SR Ilustračné foto: Dano Veselský/TASR

Švec spresnil, že Slovensko podporilo pozíciu Rady EÚ, takzvané všeobecné smerovanie k nariadeniu o emisnej norme Euro 7, a v skupine ôsmich štátov pod vedením Česka (Bulharsko, Francúzsko, Maďarsko, Poľsko, Rumunsko a Taliansko) presadilo takú mieru kompromisu, že tá norma je prijateľná aj pre automobilový priemysel. Kompromisný návrh presadzovalo aj španielske predsedníctvo v Rade EÚ.

Hlavnou požiadavkou Slovenska bolo realistické nastavenie termínov, kedy sa má ukončiť registrácia vozidiel, ktoré nespĺňajú podmienky normy Euro 7. Tie sú pre výrobcov veľmi dôležité. Spoločne sa podarilo presadiť, aby sa ľahké úžitkové vozidlá mohli registrovať 42 mesiacov a ťažké úžitkové vozidlá 60 mesiacov od začiatku uplatňovania nariadenia, ak nebudú plniť normu Euro 7.

„Snažili sme sa vyjednať, aby automobilový priemysel v čase, keď sa pripravuje na prechod k elektromobilite alebo k vodíku nemusel vynakladať ďalšie veľké investície na úpravu súčasných spaľovacích motorov, ktoré by mali pri ľahkých úžitkových vozidlách v roku 2035 skončiť,“ uviedol minister dopravy Pavol Lančarič. Ak by podľa neho automobilky museli vynaložiť veľké investície do novej prísnej emisnej normy, navyše len na krátky čas, viedlo by to k výraznému zvýšeniu cien pre konečných spotrebiteľov.

Ďalšou zásadnou zmenou je, že skúšobné podmienky a emisné limity pre ľahké úžitkové vozidlá sa upravili tak, aby vychádzali zo súčasnej normy Euro 6e. Vďaka tomu nebudú musieť automobilky ukončiť výrobu vozidiel v tomto segmente a tiež sa predíde ich výraznému zdraženiu.

Štátny tajomník Švec: Ide v podstate o návrat k Euro 6

„Vo svojom príhovore som pripomenul, že automobilový priemysel na Slovensku tvorí významnú časť hrubého domáceho produktu a takmer polovicu nášho exportu. Toto je dôvod, prečo sme boli veľmi aktívni v skupine ôsmich štátov pri hľadaní čo najpragmatickejšieho riešenia tak, aby emisná norma Euro 7 nepoškodila automobilový priemysel, nepredražila najmä malé vozidlá pre budúcich zákazníkov a zároveň aby bola ohľaduplná voči životnému prostrediu,“ vysvetlil ďalej štátny tajomník ministerstva hospodárstva Peter Švec.

Potvrdil, že v skutočnosti to znamená zmiernenie prísnosti noriem, ktoré pôvodne predložila eurokomisia, a aj predĺženie času ich zavádzania. Spresnil, že prijatá pozícia Rady ministrov de facto znamená návrat k emisnej norme Euro 6 a predĺženie termínov uplatňovania normy ich robí realistickejšími a prijateľnejšími pre automobilový priemysel.

Podľa jeho slov sa niektoré štáty zdržali hlasovania, aj Nemecko, lebo chceli, aby ustanovenia normy Euro 7 boli oveľa prísnejšie. „Táto niekoľkomesačná diskusia je veľmi citlivou, aj preto sa kompromis hľadal ťažšie, ale môžeme povedať, že sa to podarilo a mohli sme s čistým svedomím zaň zahlasovať,“ opísal situáciu.

Definitívny verdikt ešte nepadol

Švec upozornil, že prijatá pozícia bola dopredu odkonzultovaná s predstaviteľmi automobilového priemyslu tak, aby to riešenie bolo technicky prijateľné pre automobilky a aby vychádzalo v ústrety cieľom EÚ v oblasti ochrany životného prostredia.

Pozícia Rady EÚ neznamená koniec legislatívneho procesu normy Euro 7, keďže svoje stanovisko musí ešte vyjadriť Európsky parlament a potom obe inštitúcie budú rokovať o konečnej podobe nariadenia. „Stále je priestor našu pozíciu posilňovať a ustrážiť to, aby dosiahnutý kompromis bol dodržaný aj vo finálnej podobe nariadenia,“ odkázal Švec.

„Samozrejme, privítali by sme, aby poslanci zaujali podobný postoj ako Rada pre konkurencieschopnosť. Po prijatí pozície Európskeho parlamentu sa začnú trialógy a vyjednávanie medzi jednotlivými inštitúciami. Boli by sme radi, ak by sa k dohode dospelo ešte počas španielskeho predsedníctva. Španielsko pristúpilo k rokovaniam veľmi racionálne, čo musím oceniť,“ uzavrel Lančarič.

(tasr, sita, sak)


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac