New York Times: Rybári s guľometmi a delami. Ako Čína ovládla Juhočínske more

Čína presadila svoju dominanciu v Juhočínskom mori tvrdým nátlakom. Opakovane pritom vyvolávala aj potenciálne nebezpečné medzinárodné incidenty. Reportáž New York Times prináša pútavý výklad tejto čínskej stratégie.

Snímka obrazovky 2023-11-16 o 22.14.14 Nebezpečné stretnutie čínskych a filipínskych lodí í v Juhočínskom mori (červená – Čínska pobrežná stráž, oranžová – Čínska domobrana, biela – Filipínska pobrežná stráž). Zdroj: Filipínska pobrežná stráž cez New York Times

Peking tvrdí, že mnohé z týchto lodí len lovia ryby. Sú však vybavené guľometmi, granátometmi a vysokorýchlostnými vodnými delami. Nachádzajú sa tam na to, aby zastrašovali.

Plavidlá Čínskej domobrany a Čínskej pobrežnej stráže a (oranžové body), september až október 2023 (snímka obrazovky). Zdroj: New York Times
Juhočínske more, červená prerušovaná čiara – územné nároky Číny, svetlomodré plochy – výlučné hospodárske zóny iných krajín (snímka obrazovky). Zdroj: New York Times

Táto flotila, vybudovaná prevažne za štátne peniaze, pomáha Číne ovládať jednu z najdôležitejších a najspornejších vodných ciest na svete: Juhočínske more.

Pozície čínskych plavidiel, máj až október 2023 (snímka obrazovky). Zdroj: New York Times

V spolupráci s agresívnou pobrežnou strážou tieto militarizované rybárske lode presadzujú prítomnosť Pekingu viac ako 1 000 míľ od čínskej pevniny. 

Spratlyho ostrovčeky: Subi Reef – obsadený Čínou, Union Bank – obsadený Čínou a Vietnamom, Mischief Reef – obsadený Čínou, plytčina Second Thomas – obsadený Filipínami (snímka obrazovky). Svetlomodrá časť vpravo – výhradná ekonomická zóna Filipín. Zdroj: New York Times

Lode hliadkujú na malých sporných Spratlyho ostrovčekoch. Ich zosilnené oceľové trupy uľahčujú prerážanie menších lodí. Obliehajú stanovištia iných krajín a kotvia na plytčinách na dohľad od cudzích pobreží.

V konfrontáciách s čínskou militarizovanou flotilou, ako bola táto 22. októbra, nemajú menšie filipínske lode šancu. Sila Číny je kľúčová pre jej faktickú kontrolu nad Juhočínskym morom.

Tieto rybárske lode, z ktorých väčšina v skutočnosti neloví ryby, tvoria námornú milíciu, ktorá narúša námorné pravidlá. Tým, že poskytujú podporu čínskej pobrežnej stráži a udržiavajú stálu prítomnosť v odľahlých vodách – často stoja na sporných útesoch aj celé týždne – posilňujú ambície Číny v Juhočínskom mori.

Incident v Juhočínskom mori 22. októbra 2023

Incident v Juhočínskom mori 22. októbra 2023 (červená – Čínska pobrežná stráž, biela – Filipínska pobrežná stráž, oranžová – Čínska domobrana (snímka obrazovky). Zdroj: New York Times

Čínska námorná domobrana sa skladá z civilistov, ktorí na papieri pracujú ako komerční rybári. Rozmazávanie hraníc je zámerné: Čínsky vodca Si Ťin-pching zdôraznil potrebu jednoty civilného a vojenského obyvateľstva na podporu národnej bezpečnosti.

Takáto taktika šedej zóny pomáha Číne potichu získať velenie nad spornými oblasťami. Peking túto metódu používa na celej svojej rozsiahlej hranici, od hornatých hraníc s južnou Áziou až po skaly vo Východočínskom mori. A keď Čína postupne prevezme kontrolu, zavládne nová realita.

Táto realita je doslova vpísaná. V máji sa plavidlá čínskej pobrežnej stráže a domobrany, ktoré operovali vo vietnamských vodách a v ich blízkosti, plavili po trasách, ktoré akoby kopírovali prvý čínsky znak v slove „Čína. A toto slovo bolo vyryté aj na kopcoch v blízkosti čínskych pozemných hraníc.

Čína už vybudovala vojenské základne na viacerých Spratlyho útesoch. Vo vzduchu nad Juhočínskym morom sa čínske stíhačky čoraz častejšie stretávajú s americkými vojenskými lietadlami. Na mori sa čínske plavidlá zatiaľ vyhýbajú smrteľnej konfrontácii. Incident v odľahlej časti Juhočínskeho mora by však mohol vyvolať medzinárodnú krízu.

Militarizácia Juhočínskeho mora zo strany Číny prudko zvýšila napätie so Spojenými štátmi. Hoci si USA nenárokujú žiadne územie na tejto vodnej ceste, sú zmluvne zaviazané brániť Filipíny, ktoré sú s Čínou v najväčšom rozpore. A ak by došlo ku konfliktu o Taiwan, prítomnosť čínskych vojenských základní a plavidiel v blízkosti Juhočínskeho mora by mohla obmedziť manévrovaciu schopnosť USA a ich spojencov.

„S Číňanmi v tejto časti Juhočínskeho mora je to ako boj s vodou,“ povedal Gregory B. Poling, riaditeľ Iniciatívy pre námornú transparentnosť v Ázii (AMTI) v Centre pre strategické a medzinárodné štúdie (C.S.I.S.). „Vytlačíte ich a oni sa hneď vrátia.“

Zastrašovacia kampaň 

Pri pobreží Filipín sa nachádza malá základňa filipínskej námornej pechoty, ktorá znáša najväčšiu záťaž čínskej militarizácie Juhočínskeho mora. Každých pár týždňov sa filipínske plavidlá snažia doplniť zásoby námornej pechoty umiestnenej na plytčine Second Thomas (Second Thomas Shoal). A každých pár týždňov zasahujú Číňania, aby obhájili svoju „nespornú zvrchovanosť“ nad útesom.

Dňa 22. októbra sa toto zastrašovanie ešte zvýšilo, keď veľká loď čínskej pobrežnej stráže narazila do menšej filipínskej zásobovacej lode a prinútila ju opustiť svoju misiu.

1. Priblíženie sa – 3:00 miestneho času

Na obrázku sa z pravej strany približujú filipínske lode, pričom lode Čínskej domobrany a plavidlo Čínskej pobrežnej stráže lemujú prístupový priestor pri vchode na plytčinu.

Incident v Juhočínskom mori 22. októbra 2023 (červená – plavidlá Čínskej pobrežnej stráže, biela – plavidlá Filipínskej pobrežnej stráže, oranžová – čínske vojenské lode (snímka obrazovky). Zdroj: New York Times

2. Obkľúčenie – 6:00 miestneho času

Čínske plavidlá obkľúčili filipínske, keď sa priblížili k plytčine a plavidlo Čínskej pobrežnej stráže narazilo do filipínskej zásobovacej lode.

Incident v Juhočínskom mori 22. októbra 2023 (červená – plavidlá Čínskej pobrežnej stráže, biela – plavidlá Filipínskej pobrežnej stráže, oranžová – čínske vojenské lode (snímka obrazovky). Zdroj: New York Times

3. Zotrvávanie na pozícii – 9:00 miestneho času

Čínske plavidlá sa naďalej zdržiavali nebezpečne blízko filipínskej zásobovacej misie. Jeden čln Čínskej domobrany narazil do filipínskeho plavidla.

Incident v Juhočínskom mori 22. októbra 2023 (červená – plavidlá Čínskej pobrežnej stráže, biela – plavidlá Filipínskej pobrežnej stráže, oranžová – čínske vojenské lode (snímka obrazovky). Zdroj: New York Times

Nebolo to prvé nebezpečné stretnutie v tomto roku. V auguste loď čínskej pobrežnej stráže namierila na filipínsku zásobovaciu loď vodné delo. Vo februári filipínska pobrežná stráž oznámila, že námorníkov dočasne oslepil „laser armádnej triedy“, ktorý namieril jej čínsky náprotivok.

Nebezpečné stretnutie lodí čínskych a filipínskych lodí í v Juhočínskom mori (červená – Čínska pobrežná stráž, oranžová – čínske vojenské plavidlá, biela – Filipínska pobrežná stráž). Zdroj: Filipínska pobrežná stráž cez New York Times

Na muške sa ocitli aj civilisti. V roku 2019 zrazila filipínsku rybársku loď vlečná loď čínskej domobrany, pričom rybári niekoľko hodín plávali vo vraku, kým ich zachránilo okoloidúce plavidlo. Od Vietnamu a Indonézie až po Filipíny rybári tvrdia, že už nemajú prístup k tradičným loviskám z dôvodu čínskej blokády.

V priebehu rokov čínska agresia prinútila krajiny juhovýchodnej Ázie pozastaviť ťažbu ropy v Juhočínskom mori, hoci niektoré snahy sa opäť rozbehli. 

Stála agresívna prítomnosť 

Aby Peking ukázal svoju silu, vlečné lode domobrany už celé týždne kotvia v blízkosti čínskych ostrovných vojenských základní a na útesoch, ktoré sa nachádzajú vo vodách iných štátov. Tieto lode, ktoré plávajú jedna vedľa druhej, niekedy v počte desiatok, často nemajú dostatočne veľké siete ani posádky na lov rýb.

Vlečné lode čínskej domobrany spoločne kotviace v blízkosti čínskych ostrovných vojenských základní a na útesoch, ktoré sa nachádzajú vo vodách iných štátov (satelitné snímky), 5. august 2023. Zdroj: Planet Labs a Maxar Technologies cez New York Times
Vlečné lode čínskej domobrany spoločne kotviace v blízkosti čínskych ostrovných vojenských základní a na útesoch, ktoré sa nachádzajú vo vodách iných štátov (satelitné snímky), 9. september 2023. Zdroj: Planet Labs a Maxar Technologies cez New York Times

Čínska námorná domobrana nemá svojim počtom a dosahom v Juhočínskom mori konkurenta. Podľa analýzy C.S.I.S. je flotila v skutočnosti oveľa väčšia, ako je potrebné na lov v týchto vodách.

Satelity identifikujú každý deň stovky lodí čínskej domobrany v Juhočínskom mori a v blízkych prístavoch. Graf nižšie ukazuje, že väčšina lodí domobrany sa vracia do prístavu počas čínskych sviatkov.

Denne možno pozorovať stovky člnov domobrany

Denný počet lodí pozorovaných zo satelitu na kľúčových miestach (tmavší odtieň – na mori, svetlejší odtieň- v prístavoch. Zdroj: C.S.I.S. Asia Maritime Transparency Initiative. Poznámka: Údaje predstavujú počet plavidiel domobrany pozorovaných na denných satelitných snímkach od septembra 2021 do augusta 2022 pre deväť horúcich bodov v Juhočínskom mori a šesť prístavov na južnom pobreží Číny.

Čínska vláda financuje túto domobranu nepretržite.

Desiatky lodí čínskej domobrany vyrábajú štátne spoločnosti. Tieto plavidlá sú určené na konfrontáciu, majú oceľové trupy, dlhé siluety a celý arzenál zbraní. Menšie drevené rybárske člny sa im nemôžu vyrovnať.

Vyzbrojený čln čínskej domobrany. Foto: Jes Aznar pre New York Times

Ostatné lode milície sa regrutujú z komerčnej rybárskej flotily. Keďže však najštedrejšie dotácie čínskej vlády dostávajú najväčšie plavidlá, aj tieto komerčné vlečné lode sú väčšie ako väčšina flotily filipínskej pobrežnej stráže. 

Posilnená pobrežná stráž 

Ak je teda cieľom námornej domobrany obsadiť sporné vody, čínska pobrežná stráž tiež nanovo definuje svoju úlohu a nebezpečne sa približuje k vojenskému postoju.

Čínska pobrežná stráž, vychádzajúca z vojenských základní, ktoré Čína vybudovala vysypaním piesku na podmorské útesy Spratly, ako sú Mischief a Subi, sa pohybuje v Juhočínskom mori. Čínske lode strieľali z vodných diel na filipínske a vietnamské lode. Zaplietli sa s indonézskou pobrežnou strážou

A v máji sa lode čínskej pobrežnej stráže  s člnmi námornej domobrany plavili vo vodách pri pobreží Vietnamu úplne rovnakým, zvláštnym spôsobom. Cesty, ktorými sa plavidlá vydali, vytvorili znak 中, ktorý je prvým znakom v čínskom slove „Čína“. Znak sa rozprestieral na 350-kilometrovom úseku, čo zodpovedá vzdialenosti z New Yorku do Kanady.

Čínska pobrežná stráž rozšírila rozsah svojich hliadok – medziročné porovnanie 2021-2023 (černené línie – pohyby lodí Čínskej pobrežnej stráže, snímka obrazovky). Poznámka: Údaje sú za každý rok od 1. novembra do 31. októbra. Zdroj: New York Times

Čínska pobrežná stráž je v súčasnosti najväčšia na svete a jej pôsobnosť a prítomnosť v Juhočínskom mori sa v posledných rokoch výrazne zvýšila. Je vybavená vyslúženými námornými korvetami a novšími plavidlami, ktoré sú dlhšie ako väčšina torpédoborcov amerického námorníctva. Čínska pobrežná stráž sa môže pochváliť loďami, ktoré výrazne prekonávajú lode iných štátov.

Lode pobrežnej stráže v Juhočínskom mori (červené písmo – čínske, biele písmo – filipínske). Foto: Jes Aznar pre New York Times

S posilnenou čínskou pobrežnou strážou, ktorú sprevádza silná námorná domobrana, narastajú obavy z konfrontácie v Juhočínskom mori.

„Každý útes má zlomok percenta šance,“ povedal Poling, „že sa stane ďalším ohniskom medzinárodného napätia.“ 

Údaje o lodiach: V grafoch sú použité údaje z automatických identifikačných systémov (AIS) o 174 rybárskych lodiach milície a 75 lodiach pobrežnej stráže. Lode domobrany boli identifikované v rámci C.S.I.S. Iniciatívy pre námornú transparentnosť v Ázii (AMTI) vrátane tých, ktoré boli označené ako „vysoko pravdepodobné“, že ide o lode domobrany. Lode pobrežnej stráže identifikovalo Centrum pre inovácie v oblasti národnej bezpečnosti Gordian Knot na Stanfordovej univerzite a zo správ, ktoré zostavil denník New York Times. Tieto údaje predstavujú podhodnotený počet aktivít pobrežnej stráže a domobrany, pretože príjem údajov je obmedzený, niektoré lode neposielajú informácie a niektoré lode posielajú nesprávne informácie.  

Zdroje: Spire Global; Stála misia Čínskej ľudovej republiky pri OSN; Esri; Flanders Marine Institute. Do tejto reportáže prispel Shawn Paik.

Článok pôvodne vyšiel v denníku New York Times. Všetky práva vyhradené.

 


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac