Vatikán bude údajné nadprirodzené javy posudzovať po novom

Vatikán bude údajné nadprirodzené javy posudzovať po novom. Dikastérium pre náuku viery vydalo nové normy, ktoré nadobudnú platnosť v nedeľu 19. mája.

Agentúra Reuters napísala, že za údajné nadprirodzené javy v katolíckej cirkvi sa považujú napríklad sochy Matky Božej roniace slzy, krucifixy s kvapkami krvi či stigmy u oddane veriacich ľudí – teda podobné rany na rukách a nohách, aké mal Ježiš po ukrižovaní.

V lokalitách spájaných s týmito prejavmi sa často budujú svätyne a organizujú púte. Vatikán síce nepotvrdil mnohé z týchto javov ako nadprirodzené, ale pre vieru to nepredstavuje žiadne vážne problémy.
Hoci sa to v zverejnenom dokumente neuvádza, jedným z takýchto príkladov je svätyňa Medžugorie v Bosne, kde sa Panna Mária údajne zjavuje od roku 1981.

V dokumente, ktorý nahradil pravidlá z roku 1978, Dikastérium pre náuku viery pripomína, že tieto prípady by sa mali hodnotiť veľmi opatrne, pretože môžu byť podvodné a zneužité na finančný zisk alebo na vytváranie osobných kultov.

Biskupi budú môcť vydať viacero rôznych rozhodnutí vrátane odmietnutia udalosti ako nadprirodzenej alebo obmedziť uctievanie kontroverzných alebo zjavne falošných javov.

V tejto súvislosti je novinkou jednoznačnejšia účasť Dikastéria pre náuku viery, ktoré bude musieť schváliť konečné rozhodnutie biskupa v danej veci pred jeho zverejnením. Dikastérium bude mať aj právomoc kedykoľvek zasiahnuť motu proprio (z vlastných pohnútok).

(tasr, reuters)


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac