Počasie zmarilo plány milovníkov blších trhov. Košickú Haraburzu zrušili, termín preložili

KOŠICE - V metropole východu sa skloňoval v týchto dňoch pre mnohých málo známy termín Haraburza, inak povedané aj car boot sale, čo v preklade znamená predaj z kufra auta. Milovníci atmosféry niekdajších blších trhov sa veľmi tešili na dnešný deň a návštevu podujatia. Veď nie je tajomstvom, že nejeden východniar si „poplakal", keď začiatkom roka 2017 zrušili obľúbený a hojne navštevovaný košický Blšák.

Haraburza Svetlovlasá Londýnčanka predáva oblečenie. Sama je reklamou na pekné a štýlové kúsky. Foto: Mykola Romanovsky

Počasie, ktoré je typické pre dni okolo sviatku Medarda však vystrčilo rožky. Organizátori na to zareagovali tak, že dnešnú akciu zrušili. „Milí Košičania, Haraburzu prekladáme na 16. 6. z dôvodu nepriaznivej predpovede počasia. Ale nezúfajte, nemôže pršať večne a my sa na vás budeme tešiť v novom termíne,“ hlása oznam na sociálnej sieti s dodatkom: „Ďakujeme za váš záujem predávať u nás! Všetky miesta na najbližšiu Haraburzu (16. 6.) sú však už obsadené! Nákupné šialenstvo teda môže začať. Ak ste si doteraz neuchmatli miesto, rezervujte si ho v ďalšom termíne (23. 6.).

O tom, že Košičanov nadchne nová tradícia predaja vecí z druhej ruky, pod holým nebom, organizátori nepochybujú. Miestom konania bude areál košického Aeroklubu v MČ Košice-Barca.

Vstup predajcom umožní organizátor až po zaplatení poplatku. Tovar si privezú v batožinovom priestore svojho vozidla. Povolené je vyložiť si ho na skladacie stolíky, prikrývky, plachty, na zem alebo ho predávať priamo z kufra auta.

Organizátori avizovali, že to nebude žiadna „jednorazovka“, ale pravidelné podujatie, ktoré sa bude konať každú druhú nedeľu, teda dvakrát mesačne. Výber veci, ktoré sa rozhodnú predajcovia ponúknuť kupujúcim, je len na ich rozhodnutí.

Predaj z batožinového priestoru nie je na Slovensku ojedinelý. Slováci veľmi radi navštevujú akcie tohto typu vo Švédsku, Veľkej Británii, Írsku, Rakúsku, Poľsku, Maďarsku a Česku, kde je takýto spôsob nakupovania mimoriadne obľúbený, a to aj vďaka myšlienke udržateľnosti.

Nie je výnimočné, že kupcovi sa pri prehrabávaní v obrovskom množstve tovaru podarí doslova „za babku“ získať niečo jedinečné. Môžu to byť napríklad sochy, obrazy, ale aj fotografie, plagáty, pohľadnice, platne, známky, šperky alebo starožitné predmety.

Tí, ktorí hľadajú niečo na doplnenie šatníka, zariadenie domácnosti a dielne, určite neodídu naprázdno, keďže tovar z druhej ruky je na takýchto akciách bežným predmetom obchodovania.

Na stránke Haraburzy sa uvádza, že ju založili Košičania, ktorí milujú nielen svoje mesto, ale aj hľadanie pokladov. Pri návšteve anglických búrz si povedali, že by bolo skvelé, keby niečo podobné fungovalo aj na Slovensku, lebo sami vyrástli na legendárnych košických blšákoch a ich rodičia mali plné domy pokladov, ktoré na nich našli.

„Chceli sme svojim deťom sprostredkovať rovnaké zážitky, aké sme mali z trhov my v ich veku – čas strávený s rodinou, pri skvelom jedle, prehrabávajúc sa vo veciach, ktoré majú nielen nominálnu, ale aj sentimentálnu hodnotu, považujeme dodnes za jedny z najkrajších spomienok z detstva,“ znie nostalgické vyznanie zakladateľov, ktorí sú hrdí, že robia všetko pre to, aby predajcom zaistili tie najziskovejšie a návštevníkom zasa najpríjemnejšie víkendy v mesiaci.

Organizátori pozývajú záujemcov na návštevu Haraburzy, aby si užili skvelé nakupovanie, v náhradnom termíne. „Budeme radi, ak u nás nájdete všetko, po čom túžite,“ poznamenali na záver.


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac