Nečinnosť Budaja pri kauze kompa stála štát milióny eur, tvrdí Taraba

Ministerstvo životného prostredia vyhlási novú súťaž na prevádzkovateľa kompy medzi prístavmi vo Vojke na Dunaji a Kyselicou. Štátny Vodohospodársky podnik vlastní od roku 2019 vlastné plavidlo, ktoré prevoz dokáže robiť lacnejšie ako súkromná firma, povedal vo štvrtok minister životného prostredia Tomáš Taraba.

Kompa vo Vojke nad Dunajom. Foto: TASR/Štefan Puškáš Kompa vo Vojke nad Dunajom. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Kritizoval, že rezort pod vedením bývalého ministra Jána Budaja nezrušil zmluvu na kompu a nevyhlásil novú súťaž, aj keď jej to zmluva dovoľovala. Doterajšiu dohodu o prevádzke kompy v dunajskostredskom okrese so súkromnou firmou Ponton City ministerstvo ukončilo.

Nevýhodný prenájom služby od roku 2015 ostro kritizovalo hnutie Slovensko (vtedajšie OĽaNO), ale neurobilo nič, aby nevýhodnú zmluvu zrušilo, aj keď bolo vo vláde, povedal Taraba. „Pani Remišová sa veľmi výrazne tejto veci venovala, vtedajšia opozícia to vtedy opisovala ako zlodejinu,“ uviedol minister.

Vodohospodársky podnik od roku 2019 vlastní plavidlo, ktoré je nevyužívané a kotví v Bratislave. Štátny podnik kúpil plavidlo v cene 2,8 miliónov eur. Pre kompu hľadal Slovenský vodohospodársky podnik aj komerčné uplatnenie, čo sa však nepodarilo. 

Zmluva s Ponton City, bola uzavretá od roku 2015. Mala trvať do roku 2030. Podpísaná zmluva so súkromníkom umožňuje službu presúťažiť kedykoľvek za rovnakých podmienok.

Za uplynulých päť rokov išlo súkromnému prevádzkovateľovi na zabezpečenie kompy vyše deväť miliónov eur, ročne štát platil dva milióny eur. Jeden cyklus v úseku Vojka – Kyselica – Vojka predstavoval 206 eur bez DPH a jednu pohotovostnú hodinu vysúťažili na 122 eur bez DPH.

Do novej súťaže o prevádzku kompy sa môžu zapojiť súkromné podniky aj štátny podnik Vodohospodárskej výstavby, povedal Taraba. Za aké náklady dokáže transport robiť štátny podnik, minister nechcel prezradiť, pretože to bude súčasťou ponuky v novom tendri.

Riaditeľ podniku Vodohospodárskej výstavby Peter Molda uviedol, že sa do súťaže podnik určite zapojí. Pokiaľ by štátny podnik tender nevyhral, kompa vo vlastníctve štátu sa môže stále efektívne využiť na inej rieke alebo sa môže odpredať.

(lh, tasr)


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac