Okrem Rakúska zlyhali všetky štáty pri zavedení európskych pravidiel o obchode s emisiami

Eurokomisia zaslala členským štátom formálne oznámenie pre neúplnú implementáciu smernice o novom systéme obchodovania s emisiami ETS2 do národného práva. Okrem Rakúska netransponoval túto smernicu v plnej miere ani jeden členský štát.

Maroš Šefèoviè debata v Európskom parlamente o posilnení farmárov a po¾nohospodárskej komunity Maroš Šefčovič. Foto: TASR/AP

Členské štáty EÚ mali transponovať smernicu do svojich vnútroštátnych právnych poriadkov do 30. júna tohto roka. Keďže tak neurobili, Komisia im zaslala formálne výzvy. Krajiny majú teraz dva mesiace na to, aby jej poskytli podrobnejšie vysvetlenie, poprípade vykonali nápravu.

Ak inštitúcia dospeje k záveru, že si členský štát neplní svoje povinnosti vyplývajúce z práva EÚ, môže v ďalšej fáze poslať odôvodnené stanovisko – formálnu žiadosť o dodržiavanie práva EÚ.

Ak krajina aj naďalej podľa Komisie porušuje právo EÚ, EK môže rozhodnúť o predložení žaloby Súdnemu dvoru EÚ za nesplnenie povinností.

V rámci revízie Európskeho systému obchodovania s emisnými kvótami (EU ETS) bol v roku 2023 vytvorený nový systém obchodovania s emisiami ETS2. Ten je oddelený od existujúceho systému EU ETS, má sa vzťahovať na emisie oxidu uhličitého zo spaľovania palív v budovách, cestnej doprave a ďalších odvetviach.

Zavedenie nového systému obchodovania s emisnými kvótami je súčasťou zámeru EÚ dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050. ETS2 má začať fungovať od roku 2027.

(tasr)


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac