Ryanair čelí v Taliansku protimonopolnému konaniu. Jeho šéf hovorí o odpade, ktorý nebudú rešpektovať

Po týždňoch tlaku leteckých spoločností, počnúc Ryanairom, a po neformálnych rozhovoroch s Európskou komisiou, vláda v Taliansku v stredu zrušila strop pre cestovné na vnútroštátnych letoch na Sicíliu a Sardíniu. Posilnila však právomoci Talianskeho úradu pre hospodársku súťaž (ICA), ktorý začal vyšetrovanie voči spoločnosti Ryanair prakticky okamžite. Informoval o tom taliansky potrál Corriere della Sera.

generálny riadite¾ RyanAir Michael O´Leary a predseda predstavenstva a generálny riadite¾ letiska M.R. Štefánika v Bratislave Ivan Trhlík tlaèová konferencia Michael O´Leary (vpravo). Foto: Martin Bauman/TASR

Taliansky protimonopolný úrad v stredu oznámil, že začal vyšetrovanie írskej leteckej spoločnosti Ryanair „pre možné zneužitie dominantného postavenia na trhu“. ICA podozrieva dopravcu z využívania dominantného postavenia „na rozšírenie svojej moci“ aj v iných sektoroch, ako sú hotely a požičovne áut, na úkor cestovných kancelárií.

Protimonopolný úrad viedol voči spoločnosti Ryanair vyšetrovanie už v minulosti. Začal ho v decembri minulého roka pre možné tajné cenové dohody pri letoch na Sicíliu a zo Sicílie počas vianočných sviatkov medzi viacerými spoločnosťami, vrátane Ryanairu, Wizz Airu a easyJetu.

Teraz vraj podľa ICA Ryanair obmedzuje možnosť cestovných kancelárií kupovať letenky na jeho webovej stránke, čím limituje ich schopnosť ponúkať ich spolu s ubytovaním aj dopravu.

Čo vyšetrovaniu predchádzalo?

Talianska vláda uprostred leta schválila nariadenie, ktoré zakázalo leteckým spoločnostiam „dynamické stanovovanie cien“ na niektorých vnútroštátnych trasách. Rozhodnutie sa dotýka najmä obdobia najvyššieho dopytu spojeného so sezónnosťou.

Výsledkom by malo byť, že cena letenky alebo doplnkových služieb bude vyššia najviac o 200 percent ako priemerná cena letu. Kritici však okrem iného poukazovali na nejasnosť pojmu „priemerná cena letu“.

Odmietnutie talianskeho opatrenia zo strany EÚ predpovedal aj výkonný riaditeľ spoločnosti Ryanair Michael O’Leary, pretože bolo podľa jeho slov nezákonné a nešetril ani emotívnejšími slovami. „Odpad, nebudeme ho rešpektovať,“ hromžil proti dekrétu O’Leary.

Čo sa zmenilo

Brusel vyslal do Ríma jasný signál, že talianska vláda porušila svojím nariadením prijatým v auguste únijné predpisy. Podľa zdrojov denníka Corriere della Sera Brusel naliehal, aby talianska vláda pochopila, že v podobe, v akej bolo opatrenie o zavedení limitu na cenu leteniek napísané, porušuje nariadenia EÚ. A Taliansko tak riskuje v najbližších týždňoch v krajnom prípade aj konanie o porušení európskych predpisov.

Minister pre podnikanie Adolfo Urso však to, že vláda porušila európske predpisy, označuje za mylné. „Navrhli sme revíziu nariadenia o cenách leteniek v dekréte aj preto, že niekto si tento údaj mylne vyložil ako strop na ceny leteniek, ale nie je to tak.“

Rozhodnutie o zastropovaní cien niektorých leteniek vláda nakoniec dodatkom zrušila a rozšírila právomoci ICA.

„V rámci zlepšení, ktoré sme vykonali, sme príslušným orgánom v tomto sektore udelili viac právomocí, aby vytvorili konkurencieschopnejšie a transparentnejšie podmienky na trhu a lepšie chránili používateľov,“ vyjadril sa v súvislosti s prijatými zmenami Urso.

Vládna novela poveruje Úrad pre hospodársku súťaž „skúmaním špekulatívneho javu“ a pre boj proti špekuláciám v leteckej doprave mu udeľuje „prenikavé právomoci“. Taliansky protimonopolný úrad tak bude môcť „overiť existenciu zosúladených postupov alebo zneužívania dominantného postavenia“.

(dak, tasr)


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac