KOŠICE – Piatkové zasadnutie krajského zastupiteľstva znovu oživil poslanec Miloš Ihnát. Upozornil nielen na doterajšie, ale aj na nové zistenia týkajúce sa káuz Správy ciest Košického samosprávneho kraja (SC KSK).
V bode určenom na interpelácie vystúpil Ihnát hneď ako prvý. Upozornil, že si ich pripravil rovno 12. „Prvá sa týka kauzy mýto. Aké boli udelené sankcie pre SC KSK? V akej výške, kým a kedy boli uplatnené? Aké kroky a voči komu uplatnila SC KSK v kontexte s uloženými sankciami? Druhá interpelácia – je pán Trišč aj naďalej zamestnancom SC KSK? Ak áno, tak na akej pracovnej pozícii?“ pýtal sa Ihnát, ktorý „pribalil“ aj ďalšie otázky.
Týkali sa napríklad určitých obmedzení dočasne povereného riaditeľa SC KSK Petra Vaľka. Ihnát sa pýtal aj na to, na základe akého právneho predpisu bol Vaľko predsedom KSK Rastislavom Trnkom poverený vedením SC KSK. „Kedy budú predsedom KSK predložené nové návrhy na pozíciu štatutára SC KSK? Bude aj verejné vypočutie kandidátov?“ pýtal sa ďalej Ihnát. Zaujímalo ho aj to, koľko služobných motorových vozidiel môžu využívať zamestnanci na súkromné účely. Evidentne tak narážal na to, že Vaľko jedno z vozidiel používal na súkromné účely, no palivo akosi zaplatiť „zabudol“. Preto sa Ihnát pýtal aj na to, akým spôsobom sa vykonáva zúčtovanie súkromných ciest, ako aj na to, aká interná smernica či predpis upravujú používanie služobných áut na súkromné účely.
„V akej výške a z akého titulu eviduje SC KSK pohľadávky voči svojim súčasným a bývalým zamestnancom, a to osobitne za posledné tri roky? Koľko právnikov zamestnávala SC KSK od 1. 1. 2021 až doposiaľ? Aké sú celkové náklady na právnikov SC KSK od 1. 1. 2022 do 30. 9. 2023?“ chrlil ďalej otázky poslanec. Zaujímalo ho aj, aké škodové udalosti riešila SC KSK v rokoch 2022 a 2023 s tým, že je dobré uviesť aj to, aký bol dôvod vzniku škody a aké boli závery škodových komisií.
Ihnáta zaujímala aj dohra kauzy, ktorá dostala bývalého riaditeľa SC KSK Antona Trišča do vyšetrovacej väzby. Týka sa nadstavieb, ku ktorým nie sú žiadne doklady. Preto by nemali premávať po verejných komunikáciách. „Na cestách v okolí Krompách a Rožňavy údajne jazdia nákladné autá SC KSK. Majú všetky tieto autá platné doklady? Týka sa to hlavne nadstavieb,“ pokračoval ďalej Ihnát s tým, že jedno zo spomínaných áut už nemá ani platnú emisnú kontrolu. Vrátil sa aj k téme využiteľnosti mechanizmov, ktoré si SC KSK prenajala na osem rokov za 30 miliónov eur. „Zaujíma ma kráčajúci bager, za ktorý mesačne platíme nájom sedemtisíc eur. Poprosím uviesť využiteľnosť od 1. januára do 1. decembra tohto roka,“ uviedol Ihnát s tým, že stačí za každý mesiac osobitne.
Poslanec poukázal aj na ďalšie skutočnosti. „Veľmi zaujímavé informácie dostávam priamo cez plot a sú veľmi zaujímavé, priamo ma nadchli. Poprosím vás, aby ste mi napísali všetky pokuty, ktoré SC KSK dostala. Nie podľa toho, ktoré sa vám páčia, a ktoré nie. Ide mi celkovo o 60-tisíc v kauze mýto,“ pokračoval Ihnát, ktorý mal na mysli sankcie kvôli nezaplateným poplatkom za mýto.
Poukázal aj na dodatok týkajúci sa Zásad hospodárenia s majetkom KSK. Presnejšie ide o dodatok číslo 4, kde sa časť týkajúca sa nájmu majetku doplnila o pravidlo, že verejné obstarávanie sa môže uskutočniť aj formou elektronickej aukcie, ak sa do nej zapoja aspoň dvaja navrhovatelia, ktorí splnia podmienky. Podľa Ihnáta tak boli v prípade spomínanej zmluvy na nájom strojov v hodnote 30 miliónov zvýhodnené dve jediné firmy, ktoré sa jej zúčastnili – Tempus a HYCA.
„Pán poslanec, na dopravnej komisii diskutujeme o viacerých témach. Aj kvôli atmosfére, ktorá tam panuje, je situácia taká, aká je. Je to zásluha všetkých, ktorí sa na tom podieľali. Verím, že v budúcnosti sa to zlepší. Čo sa týka dodatku číslo 4, nerobme okolo toho konšpiračné teórie o tom, ako účelovo sa niektoré veci pripravujú. Všetko prebehlo štandardným legislatívnym procesom. Nič nebolo robené účelovo. Už z dikcie zákona o verejnom obstarávaní vyplýva, sa to spravuje úplne osobitným procesom. Do zásad sme to len deklaračne doplnili, aby nebol možný dvojitý výklad toho, že ako sa má robiť verejné obstarávanie. Nič viac v tom nie je,“ uzavrel tému reakciou na Ihnáta riaditeľ Úradu KSK Boris Bilčák.