Modré autobusy stáli kraj 34 miliónov eur. Využívame ich čoraz častejšie

TRENČÍN – Prímestská autobusová doprava stála v roku 2023 Trenčiansky samosprávny kraj takmer 34 miliónov eur. Výdavky krajskej samosprávy na prevádzku „modrých" autobusov u dvoch zmluvných dopravcov tak medziročne narástli o približne dva milióny eur.

modre-autobusy (1) Náklady na prevádzku prímestskej dopravy medziročne stúpli o približne dva milióny eur. Foto: TSK

Konečné zúčtovanie s SAD Trenčín a SAD Prievidza už odklepli aj krajskí poslanci, keď k vlani vyplácaným preddavkom v objeme 31 miliónov eur uvoľnili z tohtoročného rezervného fondu aj takmer trojmiliónový doplatok.


Náklady na prímestskú autobusovú dopravu v Trenčianskom kraji rastú pravidelne každý rok. Kým v roku 2019 stála jej prevádzka krajský rozpočet niečo cez 27 miliónov eur, o dva roky neskôr TSK zo svojho rozpočtu vyplatil na úhradu straty za služby vo verejnom záujme pre oboch autobusových dopravcov 30,6 milióna eur. Vlaňajšia bilancia sa zastavila na sume 33 968 568 eur.


„Výška preukázanej straty za rok 2023 je ovplyvnená najmä situáciou spôsobenou ekonomickou a finančnou krízou, rastom cien takmer všetkých nákladových komodít o mieru inflácie, ktorá vlani dosiahla úroveň 10,5 percenta oproti predchádzajúcemu roku,“ priblížil v skratke dôvody rastu nákladov vedúci odboru dopravy Úradu TSK Radovan Hladký.


V porovnaní s vlaňajškom síce poklesli náklady na spotrebu pohonných látok o približne 800-tisíc eur a nižšie boli aj náklady na odpisy z dôvodu ukončenia odpisovania desaťročných autobusov, ale na druhej strane výrazne vyššie náklady zaznamenali autobusoví dopravcovia v mzdovej oblasti.

„Vyššie náklady na priame mzdy a odvody o približne 1,9 milióna eur súvisia s dosiahnutím rastu priemernej mzdy vodičov a zamestnancov a jej dodržiavania v zmysle kolektívnej zmluvy dopravcov. Medziročné zvýšenie priemernej mzdy vodičov o 12 percent je okrem iného aj z dôvodu súčasnej situácie spôsobenej nedostatkom vodičov vo verejnej osobnej doprave,“ poznamenal Hladký.


Obaja autobusoví dopravcovia prepravili vlani v „modrých“ autobusoch o takmer 600-tisíc osôb viac ako v roku 2022. SAD Prievidza vykázala približne 5,8 milióna prepravených cestujúcich a SAD Trenčín dokonca 11,8 milióna cestujúcich. Ich spoločné tržby tak presiahli 11 miliónov eur.


Predseda TSK Jaroslav Baška pri hodnotení financovania prímestskej autobusovej dopravy pripomenul, že pôvodná zmluva s dopravcami sa skončila v októbri 2023. „My sme cez správne konanie predĺžili týmto dvom dopravcom poskytovanie služieb vo verejnom záujme a upravili sme si nanovo niektoré veci. Podstatnou skutočnosťou je napríklad zníženie zisku z piatich percent na úroveň 3,5 percenta a župa tak ušetrila nemalé finančné prostriedky. Venujeme sa tiež redukcii a zmenám spojov, aby prevádzka autobusovej dopravy bola čo najefektívnejšia,“ uviedol Baška.


Upozornil tiež, že župa už vyhlásila nový tender na poskytovanie prímestskej autobusovej dopravy na desaťročné obdobie. „Prvý tender sa zrušil z dôvodu, že ponuky, ktoré prišli, boli nadhodnotené a nemohli by byť financovateľné z pohľadu TSK. Stále máme záujem a je v hre aj druhý variant vytvorenia spoločného podniku pri prevádzke poskytovania autobusovej dopravy v kraji, kde by mal TSK spoluúčasť,“ dodal Baška.


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac