Banská Bystrica a okolie sú ako stvorené pre bicykle. Cyklotrasy sú však zatiaľ iba na papieri

BANSKÁ BYSTRICA – Mesto pod Urpínom a jeho okolie je doslova stvorené na cesty do práce či výlety na bicykloch. V Banskej Bystrici však chýbajú cyklotrasy, ktoré by bezpečne priviedli cyklistov z jednotlivých sídlisk do centra mesta.

cyklo,bb5 Cyklotrasu do mestskej časti Podlavice cez ulicu THK otvorili v roku 2019. Foto: Mário Kaprálik

Predchádzajúce vedenia mesta problém s cyklochodníkmi, zdá sa, úspešne odignorovali. Súčasnému vedeniu na čele s primátorom Jánom Noskom, ktorý je vo funkcii druhé volebné obdobie, nemožno uprieť snahu, ale cyklotrasy v meste sú stále iba na papieri.

Vlani otvorili moderný cyklomost, ktorý prevedie cyklistov ponad rýchlostnú cestu R1 a odtiaľ môžu vyraziť popri rieke Hron smerom na Sliač či Zvolen. Most dokončili vlani a impozantný objekt vyšiel na 4,4 milióna eur.

Tento počin magistrátu je pozitívny, viacerí obyvatelia sa však pýtali načo je im cyklolávka, keď k nej nevedie cyklochodník z mesta?

Ján Nosko pre denník Štandard v minulosti uviedol, že pri jeho financovaní z mimorozpočtových zdrojov využili príležitosť, ktorá by sa už v budúcnosti nedala zrealizovať. „Z predchádzajúceho operačného programu bolo možné na takúto veľkú investíciu získať zdroje, my sme sa prihlásili a dokončili ju,“ uviedol Nosko.

„Takáto príležitosť by sa už v budúcnosti len veľmi ťažko naskytla. Suma zhruba 3,6 milióna bola financovaná z európskych štrukturálnych fondov. To nás viedlo k tomu, aby sme túto investíciu zrealizovali,“ doplnil Nosko s tým, že výstavba ostatných cyklotrás je komplikovanejšia.

Tímu okolo Jána Noska sa podarilo otvoriť prvú cyklotrasu v auguste 2019. Vedie z centra mesta popri športovej hale, futbalovom štadióne, plážovom kúpalisku, cez ulicu THK až do mestskej časti Podlavice. Následne aj Kyjevské námestie, časť Medený Hámor a Strieborné námestie.  

Z časti Fončorda, či najväčšieho sídliska Sásová, to majú cyklisti ťažké. Odtiaľ cyklotrasa zatiaľ nevedie. Počas jazdy, častokrát aj s malými deťmi na bicykloch, musia riskovať na cestách plných áut, ba dokonca sa nájdu aj takí hazardéri, ktorí za bicyklom ťahajú vozík s malým dieťaťom.

Ak nechcú milovníci dvoch kolies riskovať svoje zdravie či životy, musia sa do mesta odviezť autom či MHD, a odtiaľ následne popri rieke Hron vyraziť už na bicykli na pekný výlet.

Milovníci cyklopotuliek môžu počas letnej sezóny využívať aj cyklobusy. Tie jazdia v pravidelných intervaloch do nádhernej okolitej prírody. Sú to však horské lokality Donovaly či Šachtičky, kde je túra pre deti náročná a nemôžu ich využívať ani ľudia, ktorí by chceli ísť na svojom bicykli do práce.

V marci tohto roku prišiel magistrát s dobrou správou. Verejnosti predstavil plány ohľadom budovania cyklotrasy na Fončorde a v Sásovej, ktoré prepoja s centrom mesta dve najväčšie sídliská. Prvá bude mať dĺžku okolo 6,4 kilometra a druhá bude dlhá viac ako 4,3 km.

Pôjde o miliónové investície a aj v tomto prípade chce mesto využiť mimorozpočtové zdroje a uchádza sa o peniaze z Plánu obnovy a odolnosti SR, ktorý je spoločnou reakciou krajín Európskej únie na silný pokles ekonomiky v dôsledku pandémie COVID – 19.

Jeho hlavným cieľom je podporiť reformy a investície, ktoré Slovensku umožnia začať opäť dobiehať životnú úroveň priemeru Európskej únie.

Hoci táto informácia mnohých obyvateľov potešila, väčšina z nich sa k nej stavia skepticky a s otázkou kedy to naozaj reálne bude? Takýto postoj je zrejme na mieste. Cyklotrasa, iná, ako tieto dve spomínané sa už tento rok mala začať budovať na jednom zo sídlisk. Mala, ešte však nezačala.

Vlani totiž mesto získalo finančnú injekciu vo výške 1 341 620 eur na výstavbu cyklotrasy priamo na sídlisku Sásová a ide o trasu dlhú takmer 3 kilometre. Peniaze prišli takisto z Plánu obnovy a odolnosti, na ktorú má v budúcnosti nadviazať spomínaný cyklochodník do centra mesta.

Mesto malo cyklistickú infraštruktúru, pozostávajúcu z kombinácie samostatných obojsmerných cyklistických pruhov, spoločných chodníkov pre peších, cyklistov a cykloochranných pruhov na vozovke, začať budovať tento rok na jar. Hotová mala byť do konca roka. Je júl a stavať sa ešte nezačalo.

„Z dôvodu drobných technických úprav príslušnej dokumentácie stále prebiehajú úkony súvisiace s podpisom zmluvy o nenávratný finančný príspevok a prípravou verejného obstarávania na zhotoviteľa, ktoré by malo byť vyhlásené v blízkej dobe,“ vysvetlila pre Štandard hovorkyňa primátora Zdenka Marhefková.

Výstavba cyklochodníkov v mestách nie je určite jednoduchá a predstavuje dlhodobý proces, a to hlavne v meste, kde takáto infraštruktúra nebola v minulosti vôbec riešená.

Pod zdĺhavé budovanie sa podpisuje hlavne majetkovoprávne vysporiadanie a výkup pozemkov, príprava projektovej dokumentácie pre územné a stavebné konania, ale aj verejné obstarávanie či samotná realizácia.

„Keď sa v Banskej Bystrici cyklista dostane k rieke Hron, už je dobre. Môže ísť smerom na Zvolen, alebo na Šalkovú a ďalej. Problém je však dostať sa napríklad k Hronu zo Sásovej. Je to fakt nebezpečné a často risk so zdravím. My cyklisti môžeme iba dúfať a veriť, že súčasné vedenie mesta svoje plány s cyklochodníkmi uskutoční. Obávam sa, že to však tak skoro nebude. Veď už sa hovorí o tom roky,“ povedal milovník bicyklovania Ján zo sídliska Sásová.


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac