Taraba: Slovensko nepríde ani o cent z plánu obnovy. Ukazuje na nereálne ciele predchodcov

Slovensko nepríde „ani o cent“ z plánu obnovy, ministerstvo životného prostredia preto naďalej komunikuje s Európskou komisiou. Problémom je, že bývalé vedenie rezortu si nastavilo nereálne ciele, ktoré by poškodili štát. Vyhlásil to v piatok minister životného prostredia Tomáš Taraba po medializovaní informácií, že problém s plnením míľnikov plánu obnovy má práve Tarabov rezort a Slovensko tak môže prísť o stovky miliónov európskych peňazí.

Štvrtá schôdza vlády SR Tomáš Taraba. Foto: Martin Baumann/TASR

Problém je napríklad zákon o krajinnom plánovaní, ktorého schválenie sa v parlamente odsunulo na september. Minister upozornil, že keby spomínaný zákon prešiel tak, „ako si niekto vymyslel“, stavebné procesy by na Slovensku trvali 14 rokov. Podľa Tarabu by sa tak „zarezala“ akákoľvek investičná činnosť.  

Varoval, že v budúcnosti už nemusí byť žiadne povolenie na líniovú stavbu, ak si niekto na ministerstve životného prostredia povie, že taká stavba nebude. Ministerstvo by podľa Tarabu tiež získalo právomoc meniť územné plány mestám a obciam. Rezort preto vedie rokovania s eurokomisiou, kde jej chce ukázať, že drvivá väčšina vecí je zakomponovaná v zákone o územnom plánovaní.  

„Únik“ vládneho dokumentu o hrozbe straty peňazí

Portál EurActiv Slovensko získal dokument, v ktorom vládni analytici vypočítali, čo Slovensku hrozí, ak nezvládne naplniť plán obnovy. Zo šesťmiliardového balíčku môže nakoniec byť štvormiliardový. Portál dokument získal na základe infožiadosti.

Vládni analytici rozdeľujú problémové míľniky na tie s veľkým a tie s malým omeškaním. Sankcie, o ktoré by bol plán obnovy okresaný, vidia v prípade tých prvých na 967 miliónov eur a v prípade tých druhých až na 1,15 miliardy.

Minister Taraba je podľa EurActivu zodpovedný za osem veľmi meškajúcich míľnikov a jeden s malým omeškaním. Reforma krajinného plánovania je súčasťou piatej žiadosti o platbu z plánu obnovy.

Dokument analytikov minister v piatok komentoval slovami, že ho pripravili ľudia od bývalého premiéra Eduarda Hegera, ktorí boli neskôr pod súčasným vicepremiérom Petrom Kmecom. Taraba materiál vládnych analytikov označil za politický, ktorý „v nejakej fáze unikol a používa sa na útoky ministrov“. Poznamenal, že s materiálom nesúhlasila drvivá väčšina ministrov.

V obci Mníšek nad Hnilcom v okrese Gelnica po búrke odstraňovali škody ešte aj vo štvrtok 11. júla 2024. Foto: František Iván/TASR

Čo má riešiť zákon o krajinnom plánovaní

Slovensko nemá samostatný zákon o krajinnom plánovaní. Návrh zákona vychádza z Európskeho dohovoru o krajine, ktorý je jedným z dohovorov Rady Európy. Jeho cieľom je posilniť ochranu krajiny, manažment a starostlivosť o ňu.

Územia v prvom a druhom stupni ochrany dnes na Slovensku nemajú adekvátnu ochranu pred narušovaním krajinných štruktúr, medzi ktoré patria aj také, ktoré sú potrebné na udržanie vody v krajine, na prevenciu pred víchricami, odnosom pôdy a ďalšími negatívnymi dôsledkami.

Nový zákon o krajinnom plánovaní má byť nástrojom pri povoľovaní stavieb a ďalších činností. To bude mať vplyv na ekologickú stabilitu a ochranu biodiverzity.

Nechcené milióny pre U. S. Steel

Minister Taraba tiež uviedol, že napríklad v časti dekarbonizácie bývalá vláda v pláne obnovy napísala, že košická spoločnosť U. S. Steel má dostať vyše 300 miliónov eur. S podnikom však na tom nebola žiadna dohoda a U. S. Steel oznámil, že tieto peniaze nechce.

„Zrazu sa nevie realizovať plán obnovy v časti dekarbonizácia,“ poznamenal minister. Celá vec sa teraz rieši s eurokomisiou, aby umožnila otvoriť novú dekarbonizačnú schému.


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac