Dopravný podnik chce napriek kríze kúpiť nové elektrické autobusy. Podarí sa mu to?

KOŠICE – Nedostatok financií, autobusov aj šoférov. S tým všetkým v súčasnosti zápasí Dopravný podnik mesta Košice (DPMK). Momentálne dokonca čerpá úver na to, aby mohol vôbec fungovať.

DPMK autobusy Dopravný podnik sa už dlhší čas topí v problémoch. Podarí sa konečne zlepšiť situáciu? Foto: Boris Macko

Napriek tomu vedenie DPMK tvrdí, že to nie je až taká výnimočná situácia. „Kontokorentný úver sme využívali – a aj využívame – ako jeden zo zdrojov krytia prevádzkových výdavkov pri nedostatku iných zdrojov, napríklad pri výpadku tržieb z dôvodu opatrení v čase pandémie, alebo pri rozpočtovom provizóriu mesta, čo je práve aktuálna situácia. Pre zabezpečenie schopnosti plnenia záväzkov naša spoločnosť zároveň prijíma adekvátne optimalizačné a úsporné opatrenia. Aktuálne očakávame schválenie rozpočtu mestským zastupiteľstvom, na základe ktorého sa bude realizovať prípadné prijatie úsporných opatrení,“ informovala hovorkyňa DPMK Vladimíra Bujňáková.

Dopravný podnik sa nevzdáva ani možnosti obnovy vozidlového parku, práve naopak. „V súčasnej dobe sa realizuje verejná súťaž na nákup elektrobusov z eurofondov, taktiež sa pripravujú aj podklady pre verejnú súťaž na nové električky. Ďalšie informácie o verejných súťažiach, ktoré nie sú sprístupnené na verejne dostupných zdrojoch, nie je možné z dôvodu zákonných obmedzení zverejniť,“ dodala hovorkyňa.

Mestský poslanec a člen predstavenstva DPMK Michal Djordjevič poukazuje na kritickú situáciu. „Je taká, že ak DPMK nebude dlhodobo kupovať ročne 12 alebo 13 autobusov, tak behom zopár rokov, možno mesiacov, MHD v Košiciach kľakne. Nebude na kolenách, kľakne. Náš vozový park je prestarnutý,“ varuje Djordjevič s tým, že by pomohol aj nákup klasických dieselových autobusov. Jediný háčik je v tom, že sa na nich už nedajú čerpať eurofondy.

Podobná situácia je podľa Djordjeviča aj v Prešove. „No tam pokrývajú veľkú časť dopravy trolejbusmi. Majú však aj nové hybridné, ktoré vedia jazdiť aj bez trolejov. Čerpali na nich dotácie. V Košiciach sa pripravuje nákup elektrobusov. Verím, že tento proces bude úspešný a vo výzve uspejeme. Ak áno, podarí sa obstarať minimálne strednú triedu autobusov. Na Mercedesoch sa tu asi nebude jazdiť, ale behom krátkeho času obnovíme vozový park,“ myslí si Djordjevič.

No jedným dychom dodáva, že je to žalostne málo. „Treba si k tomu sadnúť s mestskými poslancami, lebo rozpočet dopravného podniku je prepojený so schválenou dotáciou z mesta. Ak nekúpime spomínaný počet autobusov, tak čoskoro nebude čím voziť ľudí. A zároveň je tu ďalší problém, že chýbajú šoféri,“ povedal Djordjevič.

Počiatky problémov vidí v tom, že sa zanedbali koncepcia a systematický nákup nových autobusov. „Aj za bývalého primátora Rašiho prišlo dosť autobusov, ale potom sme sa dostali do akéhosi vzduchoprázdna. Je pravdou, čo hovoria odborári, že DPMK je dlhodobo na okraji záujmu politikov, čiže vedenia mesta, ale aj poslancov. Tí síce pred rokom počas štrajku hasili situáciu, za čo som im veľmi vďačný. Ale prešlo niekoľko mesiacov a téma nákupu autobusov sa vôbec nerieši. Som z toho dosť frustrovaný,“ netají sklamanie.

„Ak kolegovia poslanci nebudú v tejto veci spolupracovať a nepomôžu mi cez rozpočet mesta dostať do dopravného podniku reálne peniaze nielen na spolufinancovanie eurofondov, ale aj na nákup dieselových autobusov z vlastných zdrojov, som pripravený odísť zo svojej pozície. Lebo bez podpory zastupiteľstva neviem dopravnému podniku pomôcť,“ uzavrel Djordjevič s tým, že bez dohody sa veci ďalej nepohnú.


Atentát na premiéra Róberta Fica bol spočiatku klasifikovaný ako pokus o úkladnú vraždu. Prekvalifikovanie atentátu na teroristický útok zo strany prokuratúry bolo pomerne prekvapivé pre chýbajúci motív, na čo nedávno upozornil aj Najvyšší súd SR.…
Prejsť na článok