Vybral viceprimátor do KFA zlého manažéra? Ten všetky obvinenia odmieta

KOŠICE – Košickí mestskí poslanci dostali v uplynulých dňoch list, v ktorom autor poukazuje na praktiky manažéra Košickej futbalovej arény (KFA). Zaujímavé je, že v závere listu je podpísaný riaditeľ magistrátu Marcel Čop, hoci ten ho určite nepísal. Anonym poukazuje na podľa neho podozrivé prepojenia manažéra KFA Petra Schmiedla. Zároveň ale ukazuje prstom aj na námestníka primátora Marcela Gibódu, ktorý bol šéfom predstavenstva projektu KFA.

Košická futbalová aréna Kosice Došlo v KFA k pochybeniam? Foto: FB Mesto Košice

Poslanci ho ale na mimoriadnom zasadnutí mestského zastupiteľstva z tejto pozície odvolali. „Tento dokument poukazuje na manažérske zlyhania Gibódu pri vedení projektu Košická futbalová aréna z pozície predsedu predstavenstva kvôli generálnemu manažérovi KFA Schmiedlovi,“ píše sa v úvode anonymného listu. Autor zároveň vysvetľuje, že je reakciou na výzvu primátora, ktorý sa pýtal poslancov na dôvod spomínaného odvolania Marcela Gibódu.

Anonymovi prekáža, že Peter Schmiedl nemá ukončené vysokoškolské vzdelanie, pričom je to uvedené v očakávaných odborných predpokladoch na funkciu generálneho manažéra. Navyše obviňuje P. Schmiedla z nehospodárneho nakladania s peniazmi. Uvádza tiež, že Peter Schmiedl neovláda dobre anglický jazyk, preto z rozpočtu KFA objednal kurz za 4-tisíc eur. Poukazuje i na to, že zamestnal spriaznené osoby. Ako príklad uvádza angažovanie ďalšieho manažéra Branislava Krišku, ktorý má z rozpočtu KFA dostávať 2 796 eur mesačne. Samotný Peter Schmiedl podľa autora anonymného listu poberá 2 500 eur mesačne. Pritom B. Kriška zastával aj pozíciu manažéra na trnavskom štadióne. Navyše si mal do konca minulého roka za svoje služby pre KFA vyfakturovať 93 307 eur. Ďalším prešľapom má byť výber ticketing partnera, ktorým sa stala firma CellQos, ktorá má spolupracovať s B. Kriškom aj v Trnave.

Okrem toho mal Marcel Gibóda ako predseda predstavenstva KFA podpísať zmluvu na prevádzkovanie športových zariadení so spoločnosťou Dream Production zastúpenou Gabrielom Spišákom. Podľa autora listu to nie je náhoda, keďže P. Schmiedl predtým pracoval práve v spomínanej firme. Ako ďalší príklad „vďačnosti“ kamarátovi uvádza angažovanie Štefana Jakima na pozíciu elektrikára KFA. O tom, že sú dobrí priatelia, majú svedčiť fotografie zo sociálnych sietí, kde sú spolu so svojimi manželkami, priateľkami na výletoch či spoločenských akciách. Do 31. decembra 2023 mal Š. Jakim za svoje služby KFA vyfakturovať sumu 50 685,50 eur. Autor anonymného listu sa pýta, či v tomto prípade nebol Peter Schmiedl v konflikte záujmov aj ako a prečo bol vybraný na pozíciu elektrikára práve on? Ďalšou osobou, ktorá má mať blízko k Schmiedlovi je konateľka spoločnosti QENN Control Simona Antolík. S ňou mal pre zmenu dohodnúť poskytovanie poradenských služieb za 400 eur mesačne plus provízia. Aj tu má byť P.Schmiedl v konflikte záujmov, keďže mali predtým pracovať spolu v inej firme.

Mesto reagovalo na spomínaný list výzvou, že ak dotyčný pisateľ zistil protizákonné konanie, má podať trestné oznámenie. Zareagoval aj Peter Schmiedl, jeho stanovisko má Košický Štandard k dispozícii. „Voči materiálu by som sa chcel dôrazne ohradiť,“ píše na úvod vo svojej reakcii, ktorou oslovil aj mestských poslancov. „Na pozícii GM KFA pracujem od 1. júla 2021. Je to práca snov, do ktorej ja a môj tím dávame všetko. Na dva a pol roka sme obetovali súkromný život, potlačili voľnočasové aktivity a síce vo vysokej podzamestnanosti, no o to s väčšou chuťou a zanietením sme KFA dostali do bodu kde je dnes,“ uvádza ďalej P. Schmiedl.

Tvrdí, že rozhodnutia, ako položenie trávnatého koberca v novembri 2021, proaktívne vyjednávanie so zástupcami UAF a neskôr SC Dnipro-1 a následná dohoda, negociácia výnimky na usporiadanie skupinovej a neskôr vyraďovacej fázy UEFA Europa Conference League, začiatok dostavby a kvôli nej negociácia ďalších výnimiek na usporiadanie predkôl Európskych pohárov 2023 dostali KFA na mapu Európy.

„Plynulý prechod na navýšené nároky organizácie domácej Niké Ligy, či spätná väzba predstaviteľov UEFA, UAF a SC Dnipro-1 ukázala aj Slovenskému futbalovému zväzu, že sa nemusí báť rozhodnutí, ako prideliť nám domáce finále pohára, či okrem skupinovej fázy aj semifinále Eura v kategórie U21 v roku 2025,“ vyratúva Peter Schmiedl. „Do KFA som si priniesol okrem skúseností a pracovných návykov aj hromadu kontaktov, či osôb, ktoré boli, sú a budú úspešné a cítim, že je to tak správne spojiť ich s týmto fantastickým projektom. Hľadám, ako sa čo dá, snažím sa zo všetkých síl zostať na hrane procesov hlavného akcionára, ale zároveň uspieť na súkromnom trhu. Všetko robíme podľa zákona, každoročne máme externý audit, predstavenstvo a dozorná rada monitorujú a, v prípade potreby, usmerňujú naše rozhodnutia,“ argumentuje P. Schmiedl.

Dostal sa aj k jednotlivým obvineniam. „Čo sa týka mojej angličtiny, hneď po nástupe na túto pozíciu som začal samostatne pracovať na zdokonalení mojej komunikácie. Získaný progres som využil pri osobných stretnutiach so zástupcami klubu SC Dnipro-1 pri dohadovaní podmienok spolupráce a následne aj pri exekúcii podujatí pod hlavičkou UEFA. Po dohodnutí spomínanej spolupráce sme sa ako tím spoločne rozhodli stať sa spoluorganizátorom týchto medzinárodných zápasov a nevyužiť agentúrne služby, ako iné štadióny či kluby, ktoré na komunikáciu s delegáciou UEFA používajú exekučné agentúry. Takáto služba realizovaná svojpomocne nám v súčte všetkých podujatí pod hlavičkou UEFA priniesla sumu zhruba 63-tisíc eur,“ vysvetľuje Peter Schmiedl vo svojej reakcii.

Dodáva, že aj do budúcna plánujú pokračovať v spoločnej organizácii medzinárodných zápasov a potreba plynulej komunikácie v anglickom jazyku bude základným predpokladom pre organizáciu futbalového EURA v kategórii U21 v roku 2025. Preto sa rozhodol, po schválení z predstavenstvom a dozornou radou v rámci schválenej rozpočtovej položky „vzdelávanie zamestnancov“, objednať pre celý tím konverzačné hodiny angličtiny. „Len pre kompletnosť informácie, zo sumy 4-tisíc eur bez DPH sa postupne odrátava každá účasť zamestnancov na konverzačnej hodine, dochádzka sa riadne eviduje a tento ‚balíček‘ nám bude postačovať až do konca roku 2024. Aj na základe takéhoto priebežného vzdelávania sme boli schopní profesionálne zazmluvniť a organizovať deväť medzinárodných podujatí, ktoré v materiáli nikde nespomínanej výnosovej zložky do KFA priniesli príjem spolu 741 153 EUR bez DPH,“ poukazuje P. Schmiedl na pozitíva.

Dotkol sa aj spolupráce so spoločnosťou Timan, ktorá sa sa zaoberá vzdelávaním a poradenstvom. „Predstavenstvo KFA ju využilo na psychologické posúdenie dvoch finálových kandidátov pri výbere generálneho manažéra (GM), teda mojej pozície. Spoločnosť Timan sme sa rozhodli osloviť ohľadom pokračovania spolupráce, kvôli potrebe náboru ďalších zamestnancov. V spolupráci so spoločnosťou Timan sa realizovali pohovory na pozície hlavný trávnikár a správca (technický manažér KFA), trávnikár operátor, správca tréningového centra na Užhorodskej ul., upratovačka, office manager. Pre potreby riadiacich pracovníkov vrátane GM sa tri razy vykonalo psychologické posúdenie zamestnanca. V roku 2023, znova s predstavenstvom a dozornou radou schválenej rozpočtovej položky ‚vzdelávanie zamestnancov‘ sa vykonalo školenie vedúcich zamestnancov (3 osoby) na manažérsku komunikáciu,“ upresňuje Peter Schmiedl.

V prípade Branislava Krišku dodáva, že ten je v prvom rade garantom otvorenia štadiónu KFA v režime UEFA 4. Podľa Schmiedla sa Kriškova pracovná náplň za obdobie zhruba troch rokov pôsobenia v KFA menila. Kým na začiatku bol poradným orgánom predstavenstva a dozornej rady, neskôr bol zodpovedný za výber a zaškolenie GM, neskôr mal na starosti otvorenie prevádzky v režime UEFA 3, v ďalšom období mal byť mentorom pre GM. „Jeho služby sa nedajú explicitne vyčísliť a suma, za ktorú ich vykonával, podľa môjho skromného názoru, zďaleka nereflektuje na dosiahnuté výsledky. Posledný rok, keď sme zvažovali jeho zotrvanie a prínos, sme si stanovili konkrétne činnosti a úkony, ktoré finálne ovplyvnili chod KFA vo veľmi pozitívnom smere,“ píše ďalej Schmiedl, ktorý pripojil aj súpis vykonaných prác. Okrem iného mal Kriška vypracovať všetku športovo-technickú dokumentáciu v podobe smerníc, pokynov, či evidencií potrebných na prevádzku KFA v súlade s normami SFZ, UEFA a FIFA. Pomohol aj pri lobingu, či dozeral na výsev, kvalitu a parametre trávnika.

Schmiedl obhajuje aj výber Maxiticket, s.r.o., ktorá sa ako jedna zo štyroch spoločností pôsobiacich na Slovenskom trhu zapojila do riadneho verejného obstarávania a uchádzala o dodanie komplexnej služby do KFA. „V rámci vyhodnotenia ponúk a vyplývajúc zo zápisnice práve táto spoločnosť ponúkla cenovo najvýhodnejší. Spokojnosť s vysúťaženými podmienkami a cenami potvrdzuje aj fakt, že napriek možnosti voľby si ju za partnera zvolil aj klub FC Košice, nakoľko jej marže vyhodnotil ako najvýhodnejšie,“ poukazuje P. Schmiedl na fakty, ktoré rozhodli.

Podobne to podľa neho bolo aj pri výbere spoločnosti CellQos, ktorá bola v I. etape výstavby KFA subdodávateľom koncových zariadení a slaboprúdu. Keďže plánom bolo plynule pokračovať v stavbe, predstavenstvo KFA sa rozhodlo poveriť správou týchto zariadení práve tohto dodávateľa. Po ukončení stavebných prác na dostavbe a po úspešnej kolaudácii priestorov KFA bude nanovo vysúťažený nový dodávateľ spomínaných prác.

„Gabriel Spišák bol jeden z kontaktov, ktorý som do KFA priviedol pre jeho pracovitosť, životaschopnosť a oddanosť pre zverené úlohy. Ešte pred uzavretím mandátnej zmluvy ale prešiel pracovným pohovorom a výberom v rámci riadne zverejnenej ponuky na pracovné miesto (portál Profesia) a to aj s hlavným trávnikárom SFZ Patrikom Kováčom. Zároveň podstúpil psychologické posúdenie. Výberové konanie ukázalo, že je najvhodnejší kandidát, stále má chuť učiť sa nové veci a jeho technické vzdelanie mu vytvorilo predpoklad zvládnutia technológií v rámci správy objektu aj trávnika,“ podopiera P. Schmiedl argumentami výber Gabriela Spišáka s tým, že výsledkom jeho zanietenej práce je výborný stav budovy KFA, ktorý je každoročne posudzovaný zhotoviteľom v rámci garančnej prehliadky.

Podobným prípadom je aj Štefan Jakim, ktorý bol podľa Schmiedla odporučený na pozíciu elektrikára KFA v rámci referencií z trhu. „Štefana Jakima sme si vybrali pre jednak najlepšie, najprofesionálnejšie a najlacnejšie riešenie, ktoré ponúkol v štúdii a zároveň pre jeho flexibilnosť a ochotu akceptovať režimy práce v rámci mandátnej zmluvy. Zároveň sa stal členom tímu nevyhnutnej podpory v rámci podujatí, kde túto službu a náklady na ňu sú plne re-fakturované organizátorom podujatí, pričom táto suma je 2 roky na úrovni 9 800 EUR bez DPH,“ vymenúva Schmiedl dôvody na angažovanie Jakima. „Netajím, že ide o človeka, ktorý patrí medzi mojich najbližších známych, avšak nijako ho to vo výberovom procese nezvýhodnilo. Výberový proces podliehal schváleniu v predstavenstve,“ tvrdí ďalej Schmiedl.

V prípade spolupráce s firmou QUEEN CONTROLL mala KFA ako objednávateľ záujem uchádzať sa o prostriedky z mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti v zmysle „Výzvy na predkladanie žiadostí o poskytnutie prostriedkov mechanizmu na podporu spolupráce podnikateľských subjektov a vedecko-výskumných pracovísk – digitálne vouchery“. „Vypracovanie podkladov a prihlášky až po jej podanie v rámci výzvy sú predmetom zmluvy a jednorazovej faktúry od spoločnosti QUEEN CONTROLL s.r.o.,“ dodáva stručne Peter Schmiedl.

„Chcel by som len dodať, že Košická Futbalová Aréna a.s. má nielen náklady a účtovníctvo obsahuje nielen zaplatené faktúry. Už rok 2022 priniesol vo výnosoch 690 629,64 eur, rok 2023 sme uzavreli s výnosmi 1 221 886,35 eur. Tím KFA sa nenechá zastrašiť, nebude súčasťou pomsty, ale zároveň ani propagandy,“ dodal na záver Peter Schmiedl.