KOŠICE – Zatiaľ čo doteraz chceli zmeny v Štatúte mesta Košice veľké mestské časti, tentoraz je na ťahu mesto. Na najbližšie zasadnutie mestského zastupiteľstva je zaradený bod, ktorý má preniesť kompetencie týkajúce sa opráv komunikácií na mestské časti.
„Základným účelom navrhovanej čiastkovej novelizácie Štatútu mesta Košice je sprecizovanie kompetencií na úseku správy a údržby miestnych ciest a verejných účelových ciest, berúc na zreteľ záujem aj tzv. veľkých mestských častí vykonávať údržbu týchto ciest,“ uvádza sa v dôvodovej správe k zmene Štatútu.
Podľa spomínaného návrhu, ktorý predkladá primátor Jaroslav Polaček, sa takto má veľkým mestským častiam priznať možnosť vykonávať údržbu miestnych ciest, a to vrátane tzv. vnútroblokových ciest a chodníkov.
„Na účely tejto kompetencie môžu vynakladať vlastné finančné zdroje. Týmto spôsobom sa de iure konkrétne precizuje všeobecná možnosť mestských častí prispieť k rozvoju vlastného územia a služieb obyvateľom aj nad rámec samosprávnych pôsobností stanovených týmto štatútom. Predchádzajúci súhlas mesta sa stanovuje jednak z dôvodu potreby koordinácie údržby medzi mestom a mestskými časťami, jednak kvôli všeobecnej evidencii ciest v pasporte mesta, “ píše sa ďalej v dôvodovej správe.
Na druhej strane magistrát navrhuje výslovné zakotvenie kompetencie regulácie parkovania na území mesta len mestu Košice. A to v záujme zachovania jednoty pravidiel, ako aj kompatibility parkovacích kariet a lístkov v celom meste.
„Návrh smeruje k tomu, aby prevažnú časť aspektov správy parkovacích miest zabezpečovalo mesto ako prevádzkovateľ parkovacieho systému – najmä otázka realizácie dopravného značenia, základnej údržby vrátane zimnej údržby – pričom zabezpečenie čistoty by ostalo mestskej časti,“ upresňuje magistrát v dôvodovej správe.
V prípade, že by navrhované zmeny odobrilo hlasovaním mestské zastupiteľstvo, nadobudli by účinnosť od 1. apríla 2024.
Starosta mestskej časti Dargovských hrdinov (Furča) Dominik Babušík spomínaný návrh mesta víta, no jedným dychom dodáva, že to chce aj viac peňazí.
„Objektívne treba povedať, že je to dobrá myšlienka. Starostovia majú lepší prehľad o stave ciest a chodníkov vo svojich mestských častiach. Preto budú vedieť pružnejšie reagovať. Napokon, už teraz opravujeme niektoré schodiská vo vlastnej réžii, hoci patria mestu. No v ostatných prípadoch sme ich mohli akurát odkázať na mesto,“ tvrdí starosta.
Dodal, že mestská časť má po novom na údržbu komunikácií zhruba 350-tisíc eur ročne, čo je málo. „Približne polovicu z tejto sumy zhltne zimná údržba. Zo zvyšku sa dá akurát látať plátať. Na seriózne rekonštrukcie ciest nebudú peniaze,“ argumentuje starosta. Pomohlo by vraj zvýšenie sumy, ktoré by Furča dostala z podielových daní.
„Najlepšie by to bolo ako na KVP, ktoré má 15 percent, no okrem komunikácií sa napríklad stará aj o kosenie a údržbu zelene. Teoreticky by nám stačilo aj 13 percent namiesto doterajších 10, tam už by sa dalo uvažovať aj o väčších rekonštrukciách komunikácií,“ dodal Babušík.
To by bolo zhruba o pol milióna viac, ako doteraz. Uvítal by aj prenos niektorých ďalších kompetencií na veľké mestské časti.
Jeho kolega Miloš Ihnát, ktorý je starostom sídliska Ťahanovce, síce s Babušíkom súhlasí, no nie vo všetkom.
„Som za, hlavne ak ide o vnútrosídliskové komunikácie. Cesty, po ktorých premáva MHD, by boli v réžii mesta,“ vysvetlil Ihnát.
Upresnil, že v prípade iných kompetencií by bol opatrnejší. „Napríklad starostlivosť o zeleň je citlivejšia záležitosť, nedá sa robiť ‚hurá systémom‘,“ myslí si Ihnát.
Podobne vníma aj údržbu verejného osvetlenia, kde treba vybavenie aj vyškolených ľudí. „No aj v prípade starostlivosti o cesty a chodníky to chce aj peniaze navyše, bez toho sa nepohneme,“ dodal na záver starosta.