Člen predstavenstva DPMK bije na poplach. Začiatok konca MHD?

KOŠICE – Nie je žiadne tajomstvo, že situácia v Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK) je, jemne povedané, neutešená. Zastaraný vozidlový park a nedostatok vodičov problémy neustále prehlbujú.

DPMK autobusy Dopravný podnik sa už dlhší čas topí v problémoch. Podarí sa konečne zlepšiť situáciu? Foto: Boris Macko

Už nehovoriac o neustálom rušení spojov na niektorých linkách. Podľa mestského poslanca a člena predstavenstva DPMK Michala Djordjeviča je situácia neúnosná. „Za mzdu, ktorú vodičom ponúkajú, tam už pomaly nikto nie je ochotný robiť. Druhá vec je, že ak by mesto kvôli zlej finančnej situácii znížilo počet objednaných vozidlových kilometrov u DPMK z 13 miliónov na 10, môžeme rovno prepustiť 70 šoférov,“ upozorňuje Djordjevič.

Podľa Djordjeviča treba robiť všetko pre to, aby sa DPMK opäť postavil na nohy. „Ale to bez záujmu poslaneckého zboru nepôjde,“ dodáva. Chce presvedčiť kolegov poslancov, aby sa pri tvorbe rozpočtu pripravili aj na nákup dieselových autobusov. „Lebo DPMK bez nich momentálne nemôže fungovať. Lenže na naftové autobusy nie sú dotácie, takže mesto za nich musí zaplatiť plnú sumu,“ dodal Djordjevič s tým, že jeden autobus stojí zhruba 300- až 400-tisíc eur.

DPMK potrebuje kvôli obnove vozidlového parku ročne aspoň 20 nových autobusov. V súčasnosti je vekový priemer autobusov 11 rokov a niektoré sú na hranici životnosti. „Polovicu by sme vedeli kúpiť za dotácie, no zvyšných 10 už naftových za hotové. To by bola suma 3 až 4 milióny ročne. A na to treba v rozpočte myslieť,“ upresnil Djordjevič.

Podľa neho je tu ešte jeden faktor, ktorý ovplyvňuje chod DPMK. A to sú mzdy zamestnancov. „Pri takejto mzde nie je záujem o prácu v DPMK. Treba si uvedomiť, že po šoféroch je dopyt, no nám chýbajú. V súčasnosti bol uvádzaný nástupný plat 1 400 eur vrátane nadčasov, čo je nejaká tisícka v hrubom. Preto rozumiem, že za také peniaze nikto nebude ochotný vstávať o druhej ráno, robiť trhané smeny, mať zodpovednosť za životy a bezpečnosť cestujúcich,“ poukázal Djordjevič na ďalší veľký problém.

Tvrdí tiež, že by sa mali nájsť zdroje na to, aby mohli byť výplaty vyššie o 200 až 300 eur v hrubom. Navyše nemôžu diskriminovať ani vodičov, ktorí už v DPMK pracujú dlhšie. A nemôžu byť diskriminovaní voči kolegom, ktorí nastúpia. „Navyše sú tu aj iné profesie, napríklad údržbári či mechanici. Aj im treba zvýšiť platy, aby neodišli inam,“ vysvetlil Djordjevič s tým, že ak sa mu nepodarí poslancov presvedčiť o navýšení rozpočtu, tak zodpovedne tvrdí, že to bude smerovať k zániku DPMK.

Narážal tak na správy, ktoré sa šíria v kuloároch, že v novom roku by kvôli neutešenej situácii dokonca mohla MHD v Košiciach úplne zaniknúť. Poverený generálny riaditeľ DPMK Roman Danko to odmieta. „Dopravný podnik jednoducho nemôžeme zavrieť. Fungoval aj počas vojny. Nejako to určite pôjde,“ povedal pre Štandard Danko. No je mu jasné, že nepriaznivá finančná situácia mesta sa ešte viac prejaví na už aj tak hraničnom stave DPMK. „Prevádzka MHD sa nezastaví, ale utrpí kvalita. Je smutné, že mnoho cestujúcich odíde, lebo si nájde iné spôsoby cestovania,“ dodal Danko.

Oslovili sme aj magistrát s otázkou, ako sa súčasný krízový režim prejaví na fungovaní DPMK a či to neohrozí MHD v meste. Hovorca mesta Dušan Tokarčík sa k téme nevyjadril. Magistrát tak, podľa jeho slov, urobí v utorok na tlačovej konferencii.


Atentát na premiéra Róberta Fica bol spočiatku klasifikovaný ako pokus o úkladnú vraždu. Prekvalifikovanie atentátu na teroristický útok zo strany prokuratúry bolo pomerne prekvapivé pre chýbajúci motív, na čo nedávno upozornil aj Najvyšší súd SR.…
Prejsť na článok