V Bratislave merali kvalitu ovzdušia. Ktoré oblasti sú na tom najhoršie?

Významným znečisťovateľom ovzdušia v centre hlavného mesta je cestná doprava. Vyššia koncentrácia nebezpečných látok je pritom vo všeobecnosti pre zdravie človeka ohrozujúca. V hlavnom meste je pritom stálym miestom na zistenie kvality ovzdušia Trnavské mýto. Aktivisti však lokalitu spochybňujú, keďže je príliš veterná, čo stav ovzdušia skresľuje. Napriek tomu, že ide o jednu z najfrekventovanejších križovatiek, v porovnaní s menej vyťaženými úsekmi tam namerali nižšie hodnoty oxidu dusičitého ako aj jemných a ultrajemných prachových častíc.

Správanie Znepokojených matiek by nás malo znepokojovať

Mohlo by Vás zaujímať Správanie Znepokojených matiek by nás malo znepokojovať

Na vyššie hodnoty oxidu dusičitého citlivejšie reagujú astmatici, deti a starší ľudia. Zdravie ohrozujú aj jemné a ultrajemné prachové častice, keďže prechádzajú cez pľúca do krvi. Sú obzvlášť nebezpečné pre tehotné ženy, deti a starých ľudí.

Na frekventovanej Šancovej sa tiež vykonávali merania. Foto: Ján Vida

Na 1 000 obyvateľov pritom pripadá v našom hlavnom meste až 700 vozidiel. Podľa aktivistov je preto nutné obmedziť počet automobilov v uliciach mesta alternatívnymi riešeniami. Spomínajú predovšetkým cyklistickú infraštruktúru, verejnú dopravu či presmerovať individuálnu dopravu z centra na obchádzkové cesty.

Aktuálne merania sa okrem Trnavského mýta konali aj na Šancovej ulici, na Mlynských nivách, Hodžovom námestí, Štefánikovej, Karpatskej a Vazovovej ulici. „Už dlhodobo spolu s magistrátom riešime Šancovú, kde chceme, aby bol vybudovaný buspruh a znížila sa tak automobilová doprava v tejto časti," povedala Bratislavskému Štandardu aktivistka z občianskeho združenia Znepokojené matky Miroslava Žilinská.

Tenisovému klubu v Petržalke hrozí zánik. Aké využitie bude mať tento areál?

Mohlo by Vás zaujímať Tenisovému klubu v Petržalke hrozí zánik. Aké využitie bude mať tento areál?

Jedným z miest, kde sa vykonávali merania bola aj Vazovova ulica s kontroverznou pomaľovanou plochou, kde sa namerali vyššie hodnoty škodlivých látok. Zaujímavé ale je, že Znepokojené matky sú s aktuálnym riešením na danej ulici spokojné. „Spomínaný úsek nie je až tak frekventovaný. Účelom spomínaného nevyužitého miesta je znížiť rýchlosť vozidiel, aby neohrozovali deti, ktoré navštevujú školu. Ide o dočasné riešenie, ktoré sa zmení na zelenú plochu so stromami," zhodnotila pre náš denník aktivistka zo Znepokojených matiek Ivana Némethová.

S tempom prác na stavbe petržalskej električky už nie je spokojný ani bratislavský primátor

Mohlo by Vás zaujímať S tempom prác na stavbe petržalskej električky už nie je spokojný ani bratislavský primátor

Jednou z alternatív, ako znížiť počet vozidiel, je cykloinfraštruktúra, ale taká, ktorá neobmedzuje ostatných účastníkov cestnej premávky. Tým, že sa centrum so všetkými prítomnými stavbami, cestami, električkovými traťami a chodníkmi nedá nafúknuť, mnohé cyklotrasy sa stavajú aj tam, kde je to nevyhovujúce.

Cyklokoalícia pritom roky prízvukuje dôležitosť ekologickejšej formy dopravy a zároveň aj kritizuje magistrát za nedostatočné riešenie tohto problému. „Celková cyklistická infraštruktúra nie je ideálna, lebo je veľmi rozkúskovaná. Cyklotrasy stavajú väčšinou investori nových budov a preto mnohé na seba nenadväzujú," uviedol prezident Cyklokoalície Dan Kollár.

Pre chýbajúcich železničiarov môžu vlaky na západe Slovenska značne meškať, upozorňujú odborári

Mohlo by Vás zaujímať Pre chýbajúcich železničiarov môžu vlaky na západe Slovenska značne meškať, upozorňujú odborári

Vyjadril sa aj ku kontroverznému cyklopruhu na Vajanského nábreží, kde stojacie vozidlá v kolónach produkujú určite viac škodlivín do ovzdušia, ako pri plynulej premávke. „Myslím si, že tento úsek sa výrazne meniť nebude. Novým semaforom sa síce situácia zlepšila z Dostojevského radu, ale skomplikovala zo Štúrovej," dodal Dan Kollár.

Okrem Bratislavy sa podobné merania škodlivých látok v ovzduší vykonávajú aj v Budapešti, Prahe, Ostrave a Sofii.