Lesné železnice sú ukryté aj v Malých Karpatoch. Aké tajomstvo skrývajú?

BRATISLAVA – Lesné železnice sú známe najmä zo stredného Slovenska, keďže ak sú v dobrom stave, tak slúžia ako atrakcie na prepravu turistov. Lesné úzkorozchodné trate sa ako historický odkaz zachovali aj v Malých Karpatoch. Málokto však o nich vie.

lesne-zeleznice-slovenska-3-1170x780 Na lesnej železnici Katarínka. Foto: Dáša Vašíčková

V prvej polovici 20. storočia existovali v malokarpatských lesoch desiatky kilometrov úzkorozchodných železníc, ktoré slúžili najmä na zvážanie dreva, kamenia, ale aj na prepravu tovarov z píl, mlynov či chemických tovární.

Väčšinu tejto technickej vymoženosti založili na svojich pozemkoch Pálffyovci. Najhustejšia sieť lesných železníc bola v okolí Dobrej Vody. Posledné z nich prestali fungovať približne v polovici minulého storočia vplyvom rozvoja automobilového priemyslu.

Napriek tomu, že prešlo niekoľko desiatok rokov, môžeme ešte stopy dávnej minulosti obdivovať aj v súčasnosti.

Väčšina zaniknutých železníc nemá totiž zachované koľajnice, podľa ktorých by sme ich mohli bezpečne spoznať. Napriek tomu po nich zostalo viacero sprievodných javov, ktoré sa dajú odlíšiť od ostatných komunikácií.

V prvom rade majú lesné železnice veľmi malý sklon. Chýbajú na nich veľké prevýšenia, ako aj lokálne zmeny vo výške terénu. Oblúky na trasách majú veľký polomer, čo u lesných ciest budovaných pre konský povoz často nebýva zvykom.

Železnice boli postavené na spevnenom násype bez výmoľov a rozjazdených hlbokých koľají. Rozchod železničných koľají mal 600 alebo 760 milimetrov.

Tajomnú lesnú železnicu môžeme obdivovať medzi Kuchyňou a vrchom Vysoká. Po prekonaní vyše troch kilometrov od obce sa modrou turistickou značkou dostaneme k horárni a k rekreačnej osade Vývrat.

Odtiaľ je len kúsok k stopám po bývalej lesnej železnici, kde sa zachovali iba sporadické časti pôvodnej trate.

Neďaleko Kuchyne sa nachádzajú stopy lesnej železnice. Foto: BSK

V Malých Karpatoch sa nachádza iba jedna funkčná lesná železnica Katarínka z roku 1997. Umiestnená je v blízkosti známeho kláštora Katarínka pri obci Naháč s dĺžkou 200 metrov, ktorú vybudovali nadšenci zo Združenia na záchranu lesných železníc Slovenska.

Nekopíruje síce pôvodnú trasu, ale ukážkovým spôsobom odkazuje na budovanie úzkorozchodných železníc v oblasti Smoleníc a Dobrej Vody. Jazdy lesnou železničkou sa konajú počas letných mesiacov, prípadne na dohodnutý termín.

Pôvodná, 70 kilometrov dlhá železničná trať, vznikla medzi rokmi 1898 až 1917 a spájala lesy s továrňami na Dobrej Vode, Horných Orešanoch a Smoleniciach.

V lesoch sa už v súčasnosti nachádzajú iba pozostatky železnice ako podvaly, spojky, klince a v niektorých obciach aj kusy koľajníc. Lesná železnica slúžila na zvážanie dreva z lesov do chemickej fabriky na výrobu kyseliny octovej, acetónu a octanu vápenatého.

Chemická fabrika založená grófom Jozefom Pállfym v Smoleniciach sa zachovala ako súčasný Chemolak dodnes, na rozdiel od pôvodnej železnice, ktorá bola zrušená v 60. rokoch.

Neďaleko Dobrej Vody v Dobrovodskej doline sú ukryté určité pozostatky bývalých lesných tratí ako násypy, vysekané zárezy na skalách. Jedna z nich, Dobrá Voda – Široké, bola postavená v rokoch 1906 až 1908 a vychádzala z chemickej továrne Dobrá Voda. S dĺžkou 10,6 kilometra končila pri osade Široká.

Slúžila na prepravu dreva a najintenzívnejšie využívaná bola počas obdobia 1. svetovej vojny. K tomuto hlavnému úseku pribudla v rokoch 1908 až 1910 odbočka, ktorá viedla do lokality Antaličky.

Merala 4,77 kilometra a na spomínanom mieste sa ťažilo vo veľkej miere drevo. Po jeho vyťažení sa železničná odbočka stala nepotrebnou a tak ju v priebehu 30. rokov minulého storočia demontovali. 


Na najkontroverznejší zákon, ktorý je súčasťou konsolidačného balíčka, sa pozreli európski centrálni bankári. Udialo sa tak po jeho schválení, pritom podľa pravidiel mal kabinet počkať na stanovisko ECB.
Prejsť na článok
Obyvateľa mestskej časti Barca pobúrili informácie, ktoré sa objavili v súvislosti s pobytom predsedu Košického samosprávneho kraja v Kolumbii. Spozornel najmä kvôli nezrovnalostiam v projekte, ktorému tam Trnka robil masívnu kampaň.
Prejsť na článok