Europarlament schválil smernicu o práve na opravu pre spotrebiteľov, podľa nových pravidiel musia výrobcovia opraviť tovar a viesť spotrebiteľov k tomu, aby prostredníctvom opravy predĺžili životnosť výrobku. Právnu normu podporili viacerí slovenskí europoslanci.
Eugen Jurzyca (SaS/ECR) priznal, že mu chýba kvalitná dopadová analýza. Smernica má podľa neho výhody, ale aj nevýhody, napríklad oprava, na ktorú majú spotrebitelia nárok do konca životnosti tovarov nemôže platiť na všetky výrobky. Bojí sa, že oprava na dlhodobé užívanie môže zvýšiť cenu výrobkov.
Dodal, že množstvo odpadu nevyplýva len z toho, že ľudia nakupujú nové veci, lebo sa im staré pokazili, ale aj preto, že už nie sú v móde, čo platí pri textile.
Jozef Mihál (nezávislý/RE) podporil myšlienku posilniť právo zákazníkov na opravu, pretože pomáha ľuďom opraviť ich spotrebiče a elektroniku namiesto toho, aby ich vyhodili. „Je to o ekonomike aj o ekológii. Aby sme nevyhadzovali spotrebiče do odpadu, ktoré nám po oprave ešte môžu slúžiť,“ povedal.
Ivan Štefanec (KDH/EPP) odkázal na analýzy, podľa ktorých v EÚ ročne vznikne 35 miliónov ton odpadu z tovarov, ktoré by sa dali opraviť, a ak by si spotrebitelia nechali veci opravovať, ušetria až 12 miliárd eur ročne.
Chce, aby spotrebiteľa mali možnosť opravy online aj offline. „Zároveň chceme pomôcť rozprúdiť opravárenský priemysel, založený na malých živnostníkoch, podnikateľoch, prinútiť výrobcov, aby vyrábali viac náhradných dielov,“ vysvetlil.
Martin Hojsík (PS/RE) upozornil, že EÚ produkuje obrovské množstvo odpadu, ktorý je často ťažko recyklovateľný. „Ak by sme zvýšili množstvo produktov, ktoré sú opraviteľné, na skládkach by skončilo menej odpadu. Čo je dobré pre našu planétu, je dobré aj pre naše peňaženky. Spotrebiteľom by to ušetrilo nepredvídateľné výdavky za nové produkty vždy, keď sa im tie staré pokazia,“ opísal situáciu.
Nová legislatíva ukladá výrobcom povinnosť zabezpečiť cenovo dostupné opravárenské služby v rozumnej lehote a informovať spotrebiteľov o práve na opravu. Na opravený tovar v záruke sa bude vzťahovať dodatočné predĺženie zákonnej záruky o jeden rok. Cieľom je motivovať spotrebiteľov, aby si namiesto výmeny výrobku zvolili jeho opravu.
Výrobca je aj po uplynutí zákonnej záruky povinný opraviť bežné domáce spotrebiče, ktoré je podľa práva EÚ možné opraviť, ako sú práčky, vysávače či dokonca aj smartfóny. Zoznam týchto výrobkov môže byť postupne rozšírený. Spotrebitelia budú mať možnosť požičať si náhradný spotrebič, kým je ten ich v oprave. Ak oprava nie je možná, môžu si vybrať repasovaný spotrebič.
(tasr)