Automobilky začínajú pri elektromobilite brzdiť: Vyrobíme to, čo chce spotrebiteľ

Rivian-Tesla Charging Pick-up Rivian R1T sa nabíja v doručovacom a servisnom stredisku Rivian v stredu 8. februára 2023 v Denveri. Foto: TASR/AP

Elektromobilový ošiaľ postupne utícha. A nevidno to iba na číslach o dopyte spotrebiteľov po nových autách na elektrický pohon, ale aj na správaní a rétorike odvetvových gigantov. Tí postupne ustupujú od svojich ambicióznych cieľov a začínajú rátať s tým, že na výrobnom páse budú ešte niekoľko dlhých rokov nielen hybridy, ale zrejme aj autá so spaľovacím motorom.

Autá poháňané elektrickou energiou zažívali počas ostatných pár rokov nevídaný boom. Svetoznámi výrobcovia zverejňovali optimistické prognózy predaja elektrických modelov a stanovovali si ambiciózne ciele.

Najväčšia eufória však už istý čas upadá. Hoci je problém najvypuklejší v Európe, kde v niektorých veľkých štátoch ako Nemecko, Švédsko či Taliansko pomerne prudko klesá dopyt, aj v ostatných častiach sveta rastie záujem o elektrické autá podstatne pomalšie, než sa čakalo. Firmy preto začínajú kalkulovať s reálnou možnosťou, že aj v ďalšej dekáde bude potrebné vyrábať iné autá, ako tie elektrické.

Namiesto ambicióznych plánov o prechode na výrobu iba elektrických áut sa znova hovorí o tom, že sa bude produkovať najmä to, čo chce spotrebiteľ.

Plány obmedzuje alebo odkladá široké spektrum automobiliek

Podobne, ako sa výrobcovia automobilov po hlave vrhli na zvyšovanie výroby elektrických vozidiel, teraz začínajú brzdiť. Americký spravodajský web CNBC poukazuje na to, že od Fordu a General Motors až po Mercedes-Benz, Volkswagen, Jaguar Land Rover či Aston Martin, všetci istým spôsobom obmedzujú alebo odkladajú svoje plány.

Ford odložil plánované investície do výroby elektromobilov v hodnote viac ako desať miliárd eur. Zároveň zvyšuje výrobu a predaj hybridných modelov.

Mercedes-Benz zase donedávna tvrdil, že do roku 2025 bude predávať toľko elektrických áut, ako spaľovacích. Dnes je rétorika spoločnosti mierne odlišná, cieľ posunula na rok 2030, teda o päť rokov neskôr.

Pôvodné plány nemeckého výrobcu pritom rátali s tým, že do roku 2030 sa budú predávať výlučne elektromobily.

Generálny riaditeľ Mercedesu Ola Kaellenius navyše uviedol, že automobilka chce, aby zákazníci a investori vedeli, že má dobrú pozíciu na pokračovanie výroby vozov so spaľovacím motorom a je pripravená aktualizovať technológiu aj v budúcom desaťročí.

Americký korporát General Motors, pod ktorý spadajú značky ako Chevrolet či Cadillac, ešte pred pár rokmi avizoval plán, na základe ktorého by sa už v roku 2035 mali prestať predávať vozidlá produkujúce emisie. Zároveň však dodáva, že je to len cieľ, a nie nevyhnutne záruka.

Automobilka, ktorá bola dlhé roky svetovým výrobcom číslo jeden, verí, že elektrické vozidlá sú budúcnosťou, uviedol prezident severoamerickej vetvy GM North America Steve Carlisle. Ten však taktiež dodal, že nedovolí, aby podnik utrpel, ak sa dopyt po nich na trhu odchýli od časového plánu automobilky.

Na elektromobilitu nie sme pripravení

To, čo sa dnes začína ozývať z kuloárov jednotlivých automobiliek, mierne pripomína stratégiu, ktorú dlhodobo presadzuje japonská Toyota. Podľa najpredávanejšej automobilky na svete je práve diverzifikovaný modelový rad správnou taktikou na uspokojenie všetkých potrieb zákazníkov. A zároveň je to najreálnejšia cesta na dosiahnutie jej cieľa – byť do roku 2050 uhlíkovo neutrálna.

Výrobca dnes ťaží zo širokej ponuky, ktorá zahŕňa hybridy, plug-in hybridy, elektrické vozidlá a vodíkové palivové články.

„Elektromobily sú síce ‚budúcnosťou‘, ale v súčasnosti zápasia s problémami. Predaj hybridov rastie v USA päťkrát rýchlejšie ako predaj elektromobilov,“ skonštatoval v správe pre investorov Adam Jonas, analytik bankového kolosu Morgan Stanley.

Šéf Mercedesu koncom minulého roka podobne upozornil, že ani Európa pravdepodobne nebude do roku 2030 pripravená na plnú elektromobilitu. Podľa výkonných predstaviteľov automobiliek zákazníci od týchto vozidiel bočia pre nedostatok nabíjacej infraštruktúry či (najmä cenovo) atraktívnych modelov.

„Trh nikdy nemal plynulo prejsť na elektrické vozidlá a my sme očakávali spomalenie tohto prechodu, pretože prví používatelia už boli uspokojení,“ uviedol Sam Fiorani, ktorý šéfuje prognostikom v spoločnosti AutoForecast Solutions.

„Prechod na menej technologicky náročných kupujúcich spomalí rast trhového podielu elektrických vozidiel v nasledujúcich rokoch,“ dodal.


Ďalšie články